F1-sarjan alkukaudella nähdyt ongelmat varikkotyöskentelyssä ovat nostaneet esille niin sanottujen tikkarimiesten palauttamisen varikolle.
Video: C Moren studiossa keskusteltiin varikkopysähdyksistä. Voitaisiinko F1-sarjassa ottaa käyttöön Pohjois-Amerikasta tuttu malli – yksi mekaanikko yhtä auton kulmaa kohden?
Aiheeseen paneuduttiin C Moren F1-studiossa Kiinan kisaviikonloppuna. Varikkotyöskentely on noussut vahvasti esiin alkukaudella muun muassa Haas-tallin virheiden ja varsinkin Ferrari-tallin onnettomuuden takia. Tuossa tilanteessa Kimi Räikkösen vasenta takarengasta ei saatu vaihdettua, ja suomalaiskuski jyräsi autollaan mekaanikon jalan päältä valon vaihduttua vihreäksi liian aikaisin.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Pitäisikö siis aiemmin varikkostopeilla nähdyt tikkarimiehet palauttaa hommiin, jotta kuljettajat eivät lähtisi matkaan liian aikaisin. Asiantuntija Ossi Oikarisen mukaan se ei ole mahdollista.
– Kun välitankkaus kiellettiin, niin tikkarimiehen homma muuttui oikeastaan mahdottomaksi sen jälkeen. Välitankkauksen aikaan renkaat voitiin vaihtaa rauhassa, noin neljässä sekunnissa, sillä tankkaus vei kuitenkin sen 7-8 sekuntia. Kun renkaat oli vaihdettu, tikkarimiehen piti seurata oikeastaan vain kahta asiaa: sitä, milloin tankkauslaite irtoaa autosta ja varikkosuoraa.
LUE MYÖS: Ricciardo ei tarjonnut kenkähuikkaa Räikköselle – Kimiltä nokkela vastaus
– Nyt kun välitankkaus on lopetettu, tikkarimiehen pitäisi pystyä katsomaan käytännössä seitsemään eri paikkaan kahden sekunnin aikana. Se on melkein mahdoton tehtävä, siinä saisi olla aikamoinen supermies. Ja siinä kun on vielä syke korkealla ja kisan voitto ehkä kyseessä, tikkari kädessä...vaikeata olisi. En henkilökohtaisesti palaisi tikkarimiehen käyttämiseen. Esimerkiksi Ferrarin virhe olisi voitu välttää, mutta siellä olisi ollut paljon muita potentiaalisia virheitä, Oikarinen summaa.
Lisää aiheesta pääkuvan videolla!
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.