Koronakurimus hellittämässä: Vaihtoautot käyvät kaupaksi tavalliseen tahtiin

Vaihtoautoja on myyty alkuvuonna vain neljä prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Koronaviruksen vaihtoautokauppaan kohdistama tärsky alkaa hellittää.

Vielä maalis–huhtikuussa käytettyjen kauppa kärvisteli koronan kynsissä, mutta toukokuussa näkyi nopean elpymisen merkkejä. Tuolloin autoliikkeiden kassa lauloi jo lähes keskivertotahtiin.

Vaihtoautojen myynti pomppasi viidenneksellä synkkään huhtikuuhun verrattuna. Myyntilattioilta tien päälle passitettiin toukokuussa jo 23 900 vaihtoautoa.

Kaupaksi meni yli 5 200 autoa huhtikuuta enemmän. Edellisvuoden toukokuustakin jäätiin vain kolmisen prosenttia, vajaan 700 vaihto­auton verran.

Poikkeustoimien purkaminen auttanut

Kesän kynnyksellä koronan ­pitkä varjo alkaa väistyä, ainakin vaihto­automarkkinan yltä.

Uusien autojen kauppaan ­verrattuna lukemat ovat enemmän kuin lohdulliset. Tuliterien autojen ensi­rekisteröinnit putosivat huhtikuussa lähes 40 prosenttia ja toukokuussa karmeat 53 prosenttia.

Selvää on, että koronakriisi jätti jälkensä myös käytettyjen autojen kauppaan. Ainakin näillä näkymin kupru jää jopa yllättävän pieneksi.

Alkuvuoden valtakunnallinen myynti jäi vain neljä prosenttia ­viime vuodesta, lukumääräisesti 4 500 vaihtoauton päähän.

– Kyllä se yllätti, kuinka ­nopeasti kauppa on kääntynyt nousuun. Se myös kuvastaa, minkälainen vaikutus hallituksen poikkeustoimien purkamisella on kuluttajien liikkumiseen ja lomasuunnitelmiin, Autoalan keskusliiton toimitus­johtaja Pekka Rissa arvioi.

Torjuntavoittoa selittää toukokuun ohella juuri vahva alkuvuosi. Tammi–helmikuun myynnit ylittivät edellisvuoden tulokset usealla tuhannella autolla.

Myös autokauppa reagoi nopeasti koronan haasteisiin. Uusia toimintatapoja laajennettiin ja luotiin kilpaa koronaviruksen paineissa.

– Autojen verkkokauppa on korona­kriisin myötä ­merkittävästi kasvanut. Toisena vaikuttavana ­tekijänä olivat jatkuvasti lisääntyneet autojen asiakastoimitukset, ­jotka ovat vähentäneet fyysisen altistumisen riskiä, Rissa tiivistää.

Osa vaihtoautoketjuista jopa hyötynyt

Kaikkien kohdalla korona ei merkinnyt katastrofia: Käytettyjen ­autojen myynti on jopa ­kohentunut koronasta huolimatta.

Vaihtoautoketju Sakan myynti kasvoi huhtikuussa 15 prosenttiyksiköllä ja toukokuussa 30 prosenttiyksiköllä viime vuoteen verrattuna. Yhtiö ilmoitti toukokuussa värväävänsä riveihinsä sata uutta myyjää.

– Olemme olleet erittäin ­aktiivisia digitaalisessa online-kaupassa ja autojen kotiintoimituksissa. Tekemisen taso ja osaavat ihmiset tekevät bisneksen, toimitusjohtaja ­Eero Poukkula luonnehtii.

Hinnoista ei hänen mukaansa ole tarvinnut tinkiä kaupan vauhdittamiseksi. Kysyntää alkaa pikemminkin olla enemmän kuin tarjontaa.

– Uudehkojen käytettyjen autojen saaminen alkaa pian olla vaikeaa, kun uusien autojen kauppa ei käy, Poukkula kertoo.

Joissakin tapauksissa kauppiaat ovat tosin turvautuneet autovarastojensa tyhjennysmyyntiin. Valtakunnallisesti näyttää kuitenkin ­siltä, että polkumyyntiin ei suuremmin ole jouduttu turvautumaan.

Toimitusjohtaja Rissa ei puheita polkumyynneistä hyväksy. ­Hänen mukaansa vaihtoautojen hinta­kehitys hakeutui toukokuussa jo ­lähelle normaaleja uomia.

– Käytettyjen autojen hinnat kääntyivät toukokuussa 0,5 prosentin nousuun. Vuoden takaiseen verrattuna ne putosivat 1,2 prosenttia, mikä kertoo, että hinnat ovat valtakunnallisesti pysyneet hyvin vakaalla tasolla, Rissa luonnehtii.

Huolto- ja korjauspalvelut ovat osaltaan pitäneet monen autotalon kassavirran käynnissä.

– Pelkkien vaihtoautojen ­varassa pyörittävien tilanne voi sen sijaan jossakin vaiheessa vaikeutua, ­Rissa arvelee.

Kaupan syvintä aallonpohjaa elettiin huhtikuussa. Tuolloin ­käytettyjen autojen valtakunnallinen myynti romahti reippaalla viidenneksellä.

Vuoden 2019 huhtikuun myynnistä jäätiin 5 298 vaihtoauton päähän.

– Yleensä ottaen korona ­aiheutti ihmisille sellaisen sokin, että he ­eivät oikein tienneet, mitä oli tapah­tumassa, Poukkula toteaa.

Lue myös:

    Uusimmat