Moottoriosaston kulut, polttoaineen kehitys ja markkinointi. Talouslehti Forbes kertoo F1-sarjaan kahden vuoden päästä tulevan kulukaton jättävän ulkopuolelleen valtavan määrän tallien vuosittaisia menoja.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Yhdysvaltain GP suorana 1.-3.11.
La: 3. harjoitukset klo 19.55, aika-ajot klo 22.55, ennakkotunnelmat klo 22.00
Su: Yhdysvaltain GP klo 21.05, ennakkotunnelmat klo 20.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
LUE MYÖS: Raju ennustus F1:n kulukaton vaikutuksesta: kuskien ansiot ampaisevat pilviin
F1 ilmoitti tällä viikolla lukuisista sääntöuudistuksista kaudelle 2021. Mukana oli pitkän väännön jälkeen mukaan saatu kulukatto, joka rajaa tiimien vuosittaisen budjetin 175 miljoonaan dollariin eli 156 miljoonaan euroon.
Kyseessä on kuitenkin vain osa tallien kuluista. F1:n tiedotteessa kerrottiin, että ulkopuolelle jäävät kuljettajien ja kolmen eniten tienaavan toimihenkilön palkat sekä markkinointikulut. Forbes-lehden mukaan ulos jää paljon muutakin.
Näistä ehdottomasti suurin kulu on moottorien kehitys ja tuotanto, mikä on varsinkin Mercedeksen, Renault’n ja Ferrarin tehdastiimeille merkittävä asia. Toisaalta asiakastiimit joutuvat maksamaan moottoreistaan, ja tämä ilmeisesti lasketaan kulukaton alle.
Voimayksiköiden polttoaineiden ja voiteluaineiden kulut eivät nekään sisälly listaan.
Kuskien ja kolmen kovapalkkaisimman pomon matkustus- ja majoituskulut on myös rajattu ulkopuolelle. Tämä koskee myös testi- ja kehityskuljettajia. Lisäksi testeihin suuntautuvista lennoista ja hotellikuluista ei rokoteta.
Myöskään tiimien talous- ja lakiosastojen kulut sekä kiinteistökulut ja yritysverot eivät kuulu rajoitusten piiriin.
Kymmenen tallin osalta tämä tarkoittaa Forbesin mukaan peräti 1,8 miljardin dollarin eli noin 1,6 miljardin euron kuluja, joita ei tarvitse rajoittaa millään tavalla.
Juttuun muutettu kello 19:09: 1,6 miljoonaa dollaria 1,8 miljardiksi dollariksi.