Rajut luvut: Suomen ulkopuolelta tuleva häirintä on lisääntynyt huimasti ilmassa ja merellä

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on julkaissut tilastot satelliittinavigointipalveluiden häiriöistä Suomessa. 

Traficomin vuoden 2024 tilannekuvan mukaan satelliittinavigoinnin häiriöiden määrät ovat lisääntyneet erityisesti ilmailussa ja merenkulussa. Maanpinnalla käytettävissä palveluissa tilanne on pysynyt ilmoitusten nojalla vakaana. 

Häiriöiden vaikutuksia voidaan kuitenkin havaita myös maanpinnalla erityisesti rannikkoalueilla tai itäisimmässä Suomessa.  

Ilmailussa ja merenkulussa häiriöt ovat lähtöisin Suomen rajojen ulkopuolelta. 

Häiriövaikutus on kantanut erityisesti ilmassa ja avoimilla merialueilla Suomen puolelle. 

Häiriöitä on havaittu laajalti Suomenlahden alueella erityisesti ilmailussa, mutta huhti-toukokuun vaihteesta lähtien myös merenkulussa. Näissä vaikutukset ovat kohdistuneet navigointiin eli paikanmääritykseen.

Vaikka häiriöitä on esiintynyt paljon, niiden vaikutukset ovat olleet usein lyhytkestoisia ja rajallisia, jolloin paikannus on palautunut tai toimintaa on hyvän varautumisen myötä voitu jatkaa vaihtoehtoisilla menetelmillä. 

Häiriöt vaikuttavat kuitenkin aina toiminnan sujuvuuteen ja luovat lisäkuormaa alusten navigoinnista vastaaville. GNSS-häiriöillä ei ole ollut laajamittaisia vaikutuksia muiden palveluiden saatavuuteen tai luotettavuuteen.

Satelliittihäiriöiden määrät Suomessa 2024

Ilmailu
Tähän mennessä ilmailussa on raportoitu 1779 häiriötä satelliittinavigointijärjestelmissä tänä vuonna. Häiriöt olivat pääasiassa lyhytkestoisia ja paikallisia, ja niiden vaikutukset navigointijärjestelmiin olivat hallittavissa. Ilmailun varajärjestelmät varmistivat lentoliikenteen turvallisen toiminnan. 

 

Vuonna 2023 tapauksia oli 236.

 

Vesiliikenne
Tähän mennessä vesiliikenteessä on havaittu 145 häiriötä satelliittinavigoinnissa. Häiriöt kohdistuivat erityisesti rannikkoalueille ja Itämeren liikenteeseen. Vaikutukset navigointiin olivat vähäisiä, mutta tilannetta seurataan aktiivisesti varautumistoimien kehittämiseksi.

 

Vesiliikenteessä GNSS-häiriöitä ei juurikaan raportoitu Suomen alueelta ennen vuotta 2024.

 

Jammerit (tahallinen häirintä)
Tähän mennessä on havaittu 211 tapausta laittomien häirintälaitteiden (jammerien) käytöstä. Näiden laitteiden käyttö on laissa kielletty, ja viranomaiset tekevät tiivistä yhteistyötä niiden käytön havaitsemiseksi ja estämiseksi.

 

Viime vuonna tällaisia tapauksia oli 714. Havaintomäärät pienenivät 2023, kun jammereita saatiin poistettua käytöstä ja asia sai näkyvyyttä mediassa.

Mitä satelliittinavigointipalveluiden häiriöt ovat?

Satelliittinavigointipalveluiden häiriöillä tarkoitetaan häiriöitä GNSS-järjestelmien vastaanotossa. 

Tunnetuimpia satelliittinavigointijärjestelmiä ovat yhdysvaltalainen GPS, eurooppalainen Galileo, venäläinen GLONASS ja kiinalainen BeiDou. 

GNSS-signaalit ovat kriittisiä monille aloille, sillä niiden kautta saatavaa tietoa hyödynnetään navigointiin, paikannukseen ja aikasynkronointiin. 

Häiriöitä palveluihin voivat aiheuttaa monet tekijät, kuten erilaiset luonnolliset poikkeamat, radiohäiriöt tai myös tahallinen häirintä.

Lue myös:

    Uusimmat