Pakko se on sanoa suoraan: Saksan MM-ralli oli urheilullisesti melko tylsä tapahtuma.
Tähän pääsyyllinen oli Volkswagen. Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala ja Andreas Mikkelsen rykäisivät hetkessä sellaisen välimatkan muihin, että ainoastaan tekniikkamurheet tai ajovirheet olisivat voineet viedä kolmoisvoiton saksalaistiimiltä. Mutta eivät vieneet.
Ogierin ja Latvalan välinen voittokamppailu ratkesi jo lauantaina aamupäivällä. Sen jälkeen suurin jännitysmomentti oli se, kumpi Hyundai-kuljettajista, Dani Sordo vai Thierry Neuville, ajaa neljänneksi. Sen paremmin draamaa kuin rytinääkään ei nähty erikoiskokeilla kärkikuskien osalta - ellei tähän kategoriaan lasketa Latvalan läheltä piti -tilannetta viimeisellä pätkällä.
Tästä on puhuttu jo pitkään, mutta Saksassa se suorastaan korostui: Volkswagenilla on tällä hetkellä niin valtava ylivoima kaluston, kuljettajien ja koko tiimin suhteen muihin talleihin verrattuna, että se latistaa rallin MM-sarjaa.
Volkswagen-kuljettajat ovat kolmoisjohdossa MM-pistetaulukossa, ja Ogier varmistanee Australiassa tai viimeistään kotikilpailussaan Ranskassa kolmannen peräkkäisen mestaruutensa. Todennäköistä on, että Volkkarit pitävät pilkkanaan Hyundaita, Citroenia ja Fordia myös ensi kaudella.
Rallin suurena ystävänä toivoisin, että vuosi 2017 olisi jo ovella. Silloin tulevat uudet autot. Ja silloin tulee Toyota tallipäällikkönään Tommi Mäkinen.
Japanilaisvalmistaja tuo varmasti sarjaan sellaista pöhinää, mitä laji kaipaakin. Ja mikä tärkeintä, se tuo varteenotettavan haastajan Volkkarille. Toyota satsaa ralliprojektiinsa siinä määrin, että yhtiö lähtee heti hakemaan Yariksella menestystä pikataipaleilta.
Mutta vuoteen 2017 on vielä tuskallisen pitkä matka.