Saudi-Arabiassa parhaillaan ajettavan Dakar-rallin legendoihin lukeutuva Nasser Al-Attiyah joutui jättämään kilpailun kesken tekniikkamurheiden vuoksi eikä lopulta edes suostunut palaamaan autoonsa, vaikka siihen mahdollisuutta tarjottiinkin.
Prodrivellä ajava Al-Attiyah menetti mahdollisuudet kuudenteen Dakar-voittoonsa tämänvuotisen kilpailun kuudennella etapilla, kun hänen autonsa vaurioitui kovassa alastulossa. Tappiota kärjelle tuli yli kaksi ja puoli tuntia, ja Al-Attiyah putosi toiselta sijalta 16:nneksi.
Al-Attiyah kuitenkin jatkoi kilpailussa saadakseen pisteitä tämänvuotisessa erämaarallien MM-sarjassa, jonka hän vei nimiinsä 2022 ja 2023.
Nämäkin haaveet tosin kariutuivat maanantain kahdeksannella etapilla tulleeseen moottoririkkoon, joka rangaistuksineen pudotti hänet yli 30 tunnin päähän kärjestä.
Tiistain yhdeksännellä etapilla Al-Attiyahin autosta petti jousitus, ja tässä vaiheessa hän sai tarpeekseen.
Seitsemän Toyota-vuoden jälkeen Prodrivelle täksi kaudeksi siirtynyt Al-Attiyah sanoi, ettei hän halua enää ajaa Hunter T1+ -autollaan.
– Olen pahoillani. En halua enää takaisin tähän autoon. Olen tehnyt päätökseni. Tulin vain sanomaan kiitokset, ja aion lähteä kotiin tänä iltana, Al-Attiyah sanoi Dakar-rallin keskusleirissä muun muassa Motorsportin mukaan.
– Tämän vuoden Dakarissa opin jotain elämästäni, ja tällaista ei tule enää koskaan tapahtumaan.
Toyota-vuosinaan Al-Attiyah kärsi erittäin harvoin minkäänlaisista tekniikkamurheista. Hän voitti Dakarin japanilaisvalmistajan väreissä kaikkiaan kolmesti.
Niin ikään Prodrivellä ajava Sébastien Loeb oli ihmeissään tallikaverinsa ongelmista.
– Taas jotain? Minun autoni vaikuttaa olevan ihan kunnossa, kymmenen etapin jälkeen yleiskilpailun toisella sijalla oleva yhdeksänkertainen rallin maailmanmestai sanoi.
Al-Attiyah ajaa Prodrivellä vain tämän vuoden ja siirtyy ensi kaudeksi Renault'n alaisen Dacian rattiin yhdessä Loebin kanssa. Auton rakentaa ja sitä ajattaa kuitenkin Prodrive.
– Tapasimme ennen kuin lähti, ja tapaaminen meni ihan ok. Selvitimme ongelmat, ja kerroimme hänelle, miten aiomme ne korjata, Prodriven suorituskyvystä vastaava Gustavo Beteli sanoi Dirtfish-sivuston mukaan.