Takamoto Katsuta haluaa päättää MM-rallikauden hyvään tulokseen kotikisassaan Japanissa. Vaikean kauden läpi käynyt Toyota-kuljettaja ei kuitenkaan lähde hyökkäämään ennen kuin on saanut siihen luvan.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
LUE MYÖS: Hyundai heti lähellä katastrofia – Japanin MM-ralli alkoi näyttävällä tavalla
LUE MYÖS: MM-ralliin harkitaan tuntuvaa muutosta – Kalle Rovanperälle tarjolla etu, josta yksi kilpakumppani varoitti jo aiemmin
Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala esitti vuosi sitten Japanissa toiveen, että Katsuta pystyisi kaudella 2024 ajamaan palkintokorokesijoituksesta kaikissa osakilpailuissa. Toive on jäänyt toteutumatta.
Katsuta on saavuttanut tänä vuonna vain yhden palkintosijan, kakkostilan, joka tuli maaliskuussa Keniassa.
Sen jälkeen Katsutan suoritustaso on kuitenkin ollut erittäin epätasainen, jopa niin, että syyskuussa Chilessä hänet komennettiin sivuun Toyotan neljänteen autoon nostetun Sami Pajarin tieltä.
Nyt odotukset ovat taas korkealla, kun japanilaiskuljettaja pääsee päättämään kauden kotimaansa asfalttiteillä. Katsutalla on Sébastien Ogierin ja Elfyn Evansin rinnalla tärkeä rooli Toyotan merkkimestaruushaaveiden toteuttamisessa.
Kolmena viime vuotena kaikki mahdolliset MM-tittelit nimiinsä vienyt Toyota voi tällä kertaa saavuttaa vain valmistajien maailmanmestaruuden, mutta tämäkin on helpommin sanottu kuin tehty. Hyundai johtaa MM-sarjaa 15 pisteellä ennen Japanissa ajettavaa osakilpailua.
Rallin avanneella Toyota-stadionin yleisöpätkällä Katsuta oli tallinsa nopein kuljettaja, mutta se, millä suunnitelmalla hän perjantaina toden teolla alkavaan kilpailuun lopulta lähtee, oli vielä torstai-iltana epäselvää.
– Odotan vielä Jari-Matilta viestiä, että saan puskea. En ole saanut sitä, joten en vielä puske. Mutta kun viesti tulee, aion puskea. En tiedä, koska se tulee. Katsotaan, Katsuta naureskeli yleisö-ek:n jälkeen.
Toyota siis lähtenee hyökkäämään Ogierin ja Evansin johdolla, ja Katsutan rooliksi jää tarjota tälle kaksikolle tulitukea tarpeen mukaan.
Vuoden takainen vääristymä
Katsutan kohdalla on Japanin MM-ralliin lähdettäessä monesti viitattu hänen vauhtiinsa vuosi sitten. Tuolloin Katsuta ajoi puhtaasti vauhdin puolesta uransa parhaan MM-rallin jäätyään 21 erikoiskokeella pohja-ajasta keskimäärin 0,27 sekuntia kilometrillä. Uran 37 pohja-ajasta peräti kymmenen tuli tuossa kilpailussa.
Tuloksen tekeminen kariutui kuitenkin perjantain avauspätkällä sattuneeseen ulosajoon, ja siksi vuoden takaisesta suorituksesta puhuttaessa onkin hyvä muistaa, että yli viiden minuutin tappioasemassa, sinällään paineettomassa tilanteessa, on täysin eri asia ajaa pohja-aikoja kuin kärkisijojen kymmenystaistelussa.
Eikä vastuskaan toisaalta ollut kummoinen.
Perjantaina iltapäivällä Katsuta ehti ajaa yhden pätkän verran kilpaa Hyundain Thierry Neuvillea vastaan ennen tämän keskeytystä. Tämän jälkeen mukana olivat enää paitsi Katsutan kolme tallikaveria, joista kenelläkään ei ollut minkäänlaista panosta, myös ajotuntumansa ja -rytminsä kanssa täysin hukassa ensimmäisellä Japanin-reissullaan ollut Hyundain Esapekka Lappi ja motivaationsa jo menettänyt, viimeistä kisaansa M-Sportilla ajanut Ott Tänak.
Kilpailun tasoa kuvaa hyvin se, että voittoon ajanut Evans jäi pohja-ajasta keskimäärin 0,66 sekuntia kilometrillä. Hybridiaikakaudella (2022–2024) ajetuissa 37 MM-rallissa kisavoittajien vastaava lukema on ollut keskimäärin 0,10 sekuntia kilometrillä. Tämän aikakauden toiseksi hitain voittaja on ollut Neuville, joka jäi syyskuussa Kreikassa pohjista keskimäärin 0,43 sekuntia kilometrillä.