Huomenna maanantaina 68 vuotta täyttävä rallilegenda Ari Vatanen kertoo urastaan ja elämästään Reutersille antamassaan haastattelussa.
Ari Vatasen isän Aarne Vatasen elämä päättyi traagisella tavalla. Perhe joutui auto-onnettomuuteen, kun Ari oli kahdeksanvuotias.
Auto oli uusi ja varustettu turvavöillä. Sitä ajanut isä ei kuitenkaan käyttänyt omaansa. Perhe oli matkalla hautajaisiin, erehdyksessään vääränä päivänä. Myöhemmin paljastui, että hautajaiset oli jo ehditty pitää.
– Juuri ennen kuin pääsimme kylälle, ajoimme nokkakolarin, eikä minulla ollut enää isää, Vatanen kertoo Reutersille.
Perheen neljä lasta ja äiti Hertta selvisivät onnettomuudesta.
– Kuulemma sanoin sen jälkeen, että minun pitää elämässäni kesyttää moottoriautoja. Olen kuitenkin luullakseni oppinut, ettei elämää pysty kesyttämään. Elämä kesyttää meidät.
Rallikuume tarttui Vataseen, kun hän oli 12-vuotias. Kilpailun erikoiskoe saapui hänen oman kotikylänsä Tuupovaaran liepeille, mikä aiheutti valtavaa innostusta nuoressa pojassa.
– Ensimmäinen auto saapui kahdelta aamuyöllä ja silloin aika pysähtyi elämässäni, nykyään Etelä-Ranskassa asuva Vatanen kuvailee.
– Auto oli valkoinen Volvo 544 ja se saapui jarrulevyt tulikuumana ja pöllytti hiekkaa. Se sai henkeni suorastaan salpautumaan. Kehoni jäi tienpientareelle, mutta mielessäni olin auton sisällä.
Urallaan rallin maailmanmestaruuden ja neljä Dakar-rallia voittanut Vatanen kuvailee lajin herkkää luonnetta.
– Kun saapuu mutkaan, ei ole aivan sataprosenttisen varmaa, selviääkö siitä, eikä mielessä voi olla silloin mitään muuta, Vatanen sanoo.
– Jos viulisti saa joskus soittaa Stradivariuksella, olen varma, että hän soittaa sitä silmät kiinni. Siltä minusta tuntui. Ajoin kirjaimellisesti silmät kiinni, koska olin yhtä auton kanssa siinä mutkassa.
Vatanen ajoi rallia veitsenterällä ja jarrutti aina viime hetkellä.
– Ihmisen mahdotonta muuttaa luontoaan ja luonnettaan. Ajotyyli on kuin käsiala. Se kertoo paljon persoonasta, Vatanen sanoo.
Vuonna 1981 maailmanmestaruuden Ford Escortillaan saavuttanut Vatanen oli kuolla Argentiinan MM-rallissa vuonna 1985.
Peugeot’lla ajanut Vatanen sai lukuisia murtumavammoja ja tarvitsi kolme litraa verta matkalla sairaalaan Cordobaan.
Vatasesta tuli ralliuran jälkeen europarlamentaarikko. Hän oli myös ehdolla Kansainvälisen autourheiluliiton puheenjohtajaksi, mutta hävisi FIA:n vaalin entiselle Peugeot-pomolleen Jean Todtille.
– Minulle politiikka on jalo kutsumus, jossa palvellaan ihmisiä. Ja ihmisillä tarkoitan aivan kaikkia, Vatanen sanoo.