Raskas liikenne näyttää pääsevän Suomessa EU:n asettamaan tavoitteeseen ja puolittamaan päästönsä vuoteen 2030 mennessä. Osa kuljetusyrityksistä täyttää jo nyt tulevan päästötavoitteen vaatimukset.
Rekkaliikenne on onnistunut hillitsemään päästöjään vähentämällä tyhjäajoa ja lisäämällä biopolttoaineiden käyttöä.
Ahola Transportin toimitusjohtaja Hans Ahola kertoo, että suurin säästö saadaan kuitenkin kyytien yhdistelystä ja autojen täyttöasteen nostamisesta digitalisaation avulla.
Lue myös: Haitarit palaavat pääkaupunkiseudulle: Helsinkiin ja Vantaalle kymmeniä nivelöityjä sähköbusseja
Ympäristöystävällisyys kiinnostaa asiakkaita
Päästöjä on vähennetty paitsi sääntöjen myös yleisen ilmapiirin muuttumisen takia. Ympäristöystävällisyys alkaa olla nimittäin myös kilpailutekijä, josta yhä useammat asiakkaat ovat kiinnostuneita ja kysyvät.
– Kyllä asiakkaat kysyvät ja he joutuvat vastaamaan edelleen omille asiakkailleen, miten päästöt koko ketjussa on järjestetty, Ahola toteaa.
Kaikkiaan raskas liikenne aiheuttaa noin kolmasosan tieliikenteen päästöistä.