Valtiovarainministeriön mukaan yksi keino päästötavoitteisiin pääsemiseksi on nostaa yksityisautoilun kustannuksia.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin työryhmä selvittää, miten Suomessa päästään vuoden 2030 ilmasto- ja päästötavoitteisiin. Selvitystään varten työryhmä on pyytänyt lukuisia lausuntoja niin ministeriöiltä, virastoilta kuin yrityksiltäkin.
Nyt oman näkemyksensä asiaan on antanut myös valtiovarainministeriö. Valtiosihteeri Martti Hetemäen sekä osasto- ja budjettipäällikkö Hannu Mäkisen allekirjoittamassa lausunnossa mainitaan muun muassa yksityisautoilun kustannusten kasvattaminen ja pysäköinnin saatavuuden vähentäminen.
– Liikenteen päästötavoitteiden saavuttaminen edellyttänee yksityisautoilun kustannusten nousua ja samalla vaihtoehtoisten liikkumistapojen edistämistä.
Uusien autojen hankintaan liittyvät kannustimet eivät ole lausunnon mukaan kustannustehokkaimpia keinoja päästöjen vähentämiseen, vaan saattavat VM:n mukaan kasvattaa ajoneuvokantaa ja jopa lisätä päästöjä.
– Autokohtaisten päästöjen vähentäminen ei välttämättä vähennä liikenteen kokonaispäästöjä, mikäli autokanta ja ajosuorite kasvavat. Myös autojen valmistaminen aiheuttaa ympäristövaikutuksia.
Vähemmän autoja, vähemmän melua
VM toteaa 10-sivuisessa lausunnossaan, että polttoaineverolla voidaan lisätä erityisesti suuripäästöisten autojen käyttökustannuksia.
– Polttoainevero on taloustieteellisessä tutkimuskirjallisuudessa yleisesti todettu tehokkaimmaksi ohjauskeinoksi henkilöautojen päästöjen vähentämiseksi, sillä sen ohjausvaikutus kohdistuu sekä ajosuoritteeseen että auton polttoainetehokkuuteen.
Valtiovarainministeriö muistuttaa, että päästöjen lisäksi liikenteestä aiheutuu myös muita haittoja, kuten melua.
– Mikäli liikennesuoritteen määrää pystytään rajoittamaan, myös liikenteen meluhaitta vähenee.
Henkilöautojen määrän vähentyessä niiden alta vapautuvaa pinta-alaa voitaisiin suunnata lausunnon mukaan esimerkiksi pyöräilijöiden käyttöön.
Aiheesta kertoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.
***
23:51