Kuluttajariitalautakunta pitää osin kohtuuttomina Helsingin kaupungin energiayhtiö Helenin kaukolämmön hinnankorotuksia.
Helen ilmoitti syksyllä, että syyskauden hinta on 30 prosenttia korkeampi viime syyskauteen verrattuna.
Kaukolämmöstä maksettava hinta muodostuu niin sanotusta vesivirtamaksusta ja energiamaksusta. Helen on viime aikoina muuttanut vesivirtamaksusta perittäviä määriä ja korottanut energian hintaa.
Vesivirtamaksun tarkistuksilla Helen on pyrkinyt siihen, että maksu vastaa aiempaa paremmin kulutusta, lautakunta toteaa tiedotteessaan.
Lautakunnan mukaan juuri vesivirran määrän muutos oli kohtuuton.
– Kuluttajan sopimuksessa ei ollut erityisesti sovittu siitä, että määrä voi muuttua. Helen ei ollut etukäteen varoittanut kuluttajaa tulevasta muutoksesta ja antanut kuluttajalle mahdollisuutta varautua siihen, lautakunta toteaa.
Muutos oli johtanut siihen, että kuluttajan vuosittainen maksu oli noussut noin 50 prosentilla.
– Kohtuullisen korottamisen rajat ylittyivät ja lautakunta suositti Heleniä rajoittamaan muutoksen.
Lautakunta kuitenkin katsoi, että vuositasolla korkeintaan 30 prosentin korotus vesivirtamaksuun on kohtuullinen. Jos korotus jää vuositasolla alle 300 euroon, se on kohtuullinen, vaikka prosentteina korotus olisi suurempi.
Energiamaksun osalta korkeintaan 15 prosentin hinnankorotus on lautakunnan mukaan kohtuullinen. Korotusprosentti voi kuitenkin edelleen olla kohtuullinen, jos korotus jää euroissa alle 150 euron.
Lautakunta suosittaa Heleniä toimimaan kyseistä korotusten raameissa vesivirran kohdalla.
Lautakunnan mukaan osana ongelmaa on se, että kaukolämmön toimittamista ja jakelua kuluttajille ei ole säännelty lailla, toisin kuin esimerkiksi talousvettä, sähköä ja maakaasua. Toiminta on näin sopimusehtojen varassa eikä siihen siten valvota.
– Toiminnan saattamista lain sääntelyn piiriin tulisikin harkita. Samalla voitaisiin selvittää, mitä mahdollisia kuluttajaoikeudellisia epäkohtia kaukolämmön jakeluun liittyy, toteaa kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.