Kotimaa: Ranska Päämaja: Enstone, Iso-Britannia Auto: R.S.18 Voimanlähde: Renault R.E.18 Renkaat: Pirelli Tallipäällikkö: Cyril Abiteboul Tekninen johtaja: Bob Bell Kisakuljettajat: 27 Nico Hulkenberg, 55 Carlos Sainz Jr.
Kaudella 2016 F1-sarjaan tehdastallina palannut Renault oli ensimmäisen kerran omalla tallillaan mukana MM-sarjassa 1977-1985.
Renault'n F1-historiasta löytyy vuodelta 1977 eräs merkittävä virstanpylväs: ranskalaistehdas toi ensimmäisenä turboahdetun moottorin formula ykkösiin. RS01-turbomoottori oli aluksi epäluotettava ja ensimmäistä osakilpailuvoittoa saatiin odottaa vuoteen 1979. Sen jälkeen voittoja tuli muutaman kauden ajan vuosittain. Lähimmäksi maailmanmestaruutta Renault pääsi kaudella 1983, jolloin Ferrari päihitti sen kymmenellä pisteellä. Seuraavana vuonna kilpakumppanit olivat jo saaneet omat turbomoottorinsa niin väkeviksi, että Renault putosi voittovireestä. Ranskalaistalli vetäytyi formula ykkösistä penkin alle mennen kauden 1985 jälkeen, mutta jatkoi moottorinvalmistajana.
Uusi aikakausi
Renault teki kaudella 2002 uuden tulemisen formula ykkösiin ostettuaan Flavio Briatoren johtaman Benetton-tallin, jonka menestyspiikki osui Michael Schumacherin ensimmäisiin mestaruusvuosiin 1994 ja 1995. Toinen F1-projekti tuotti menetystä, sillä talli voitti Fernando Alonson johdolla sekä kuljettajien että valmistajien MM-tittelit 2005 ja 2006.
Renault-tallin maine ryvettyi Singaporen GP:n 2008 tapahtumien johdosta. Kakkoskuljettaja Nelson Piquet junior paljasti vuotta myöhemmin kolaroineensa tahallaan tallin käskystä, jotta turva-auto tulisi radalle Alonson kannalta sopivaan aikaan. Värikäs tallipäällikkö Briatore sekä insinöörijohtaja Pat Symonds joutuivat skandaalin seurauksena eroamaan ja saivat pitkät toimitsijakiellot kaikkiin autourheilusarjoihin. Renault'lle langetettiin kahden vuoden ehdollinen kilpailukielto.
Paluu Lotukseksi
Kaudella 2012 ranskalainen autojätti Renault myi osuutensa nimeään kantaneesta F1-tallista kokonaan luxemburgilaiselle Genii Capital -sijoitusyhtiölle. Samalla katuautoja valmistava Group Lotus ryhtyi tallin pääsponsoriksi ja auto sai tästä syystä samanlaisen mustakultaisen värityksen, jolla Ayrton Senna kilpaili Lotus-tallissa 1980-luvulla. Kaudeksi 2012 talli muutti nimensä Renault'sta Lotukseksi päätukijansa mukaan. Talli käyttää edelleen Renault'n toimittamaa moottoria.
Talli muutti nimensä Lotus Renault GP:ksi vuonna 2011 ja samalla se ryhtyi käyttämään brittiläistä lisenssiä MM-sarjassa. Tiimin vuosi alkoi murheellisesti, kun ykköskuljettaja Robert Kubica loukkaantui vakavasti ralliautoiluonnettomuudessa Italiassa. Saksalainen Nick Heidfeld sai puolalaiskuljettajan paikan tiimistä. Lotus Renault aloitti kauden vahvasti Vitali Petrovin sijoituttua kolmanneksi avauskilpailussa Australiassa. Heidfeld saavutti toisessa osakilpailussa Malesiassa kolmannen sijan, mutta se jäi tallin viimeiseksi palkintokorokepaikaksi kaudella 2011. Unkarin osakilpailun jälkeen Heidfeld menetti kisakuskin paikkansa Bruno Sennalle.
Kaudeksi 2012 talli pisti kuljettajakokoonpanonsa uusiksi. Paluun formula ykkösiin tehnyt Kimi Räikkönen ja Romain Grosjean ajoivat Lotuksen kisakuskeina. Talli pääsi ensimmäistä kertaa palkintopallille kauden neljännessä osakilpailussa Bahrainissa Räikkösen ollessa toinen ja Grosjeanin ollessa kolmas. Lotuksen kausi huipentui Abu Dhabissa, kun Räikkönen ajoi ensi kertaa voittoon paluunsa jälkeen. Suomalaiskuski sijoittui kuskien MM-sarjassa kolmanneksi, ja Lotus oli valmistajien sarjan neljäs. Talli keräsi kauden 2012 aikana yhteensä kymmenen palkintopallisijaa.
Räikkönen ja Grosjean jatkoivat Lotuksen kisakuskeina myös kaudella 2013. Räikkönen voitti kauden avauskisan Australiassa, mutta päätyi lopulta MM-pisteissä viidenneksi. Kauden aikana tuli ilmi Räikkösen palkkasaatavat ja suomalaisen tekemä Ferrari-sopimus. Kauden kahdesta viimeisestä osakilpailusta Räikkönen oli sivussa selkäleikkauksen takia. Lotuksen ratissa Kimiä tuurasi Heikki Kovalainen.
Kaudella 2014 Grosjeanin tallikaveriksi tuli venezuelalainen Pastor Maldonado. Kausi oli Lotukselle haastava: pistesijoille kuskit pääsivät vain kolme kertaa ja tuloksena oli MM-sarjan kahdeksas sija.
Paluu Renault'n omistukseen
Kaudella 2015 Lotus käytti Mercedeksen voimanlähdettä. Talousvaikeuksien keskellä pyristellyt talli sai kauden aikana kasaan 78 pistettä, joilla heltisi kuudes sija valmistajien MM-sarjassa. Romain Grosjean ajoi palkintopallille kolmanneksi Unkarin GP:ssä. Syyskuussa 2015 talli oli jo ajautumassa selvitystilaan maksamattomien verovelkojen vuoksi. Pelastajaksi tuli Renault, joka vahvisti joulukuussa 2015 ostaneensa tallin takaisin itselleen.
Helmikuun alussa 2016 Renault julkisti uuden F1-organisaationsa, joka tunnettaan jatkossa nimellä Renault Sport Formula One Team. Haas-talliin siirtyneen Grosjeanin paikan kaudella 2016 ottaa edellisellä kaudella Lotuksen testikuskina toiminut Jolyon Palmer. Pastor Maldonadon jatko tallissa kaatui öljy-yhtiö PSVSA:n rahahanojen sulkeutumiseen. Maldonadon korvasi tanskalainen Kevin Magnussen.
Kausi 2016 oli ranskalaistallille vaikea. Talli taisteli keskipakan sijoista, ja kympin sakkiin talli ylsi kauden aikana vain kolmesti. Kahdeksan MM-pistettä toivat sarjassa yhdeksännen sijan - taakse jäivät vain Sauber ja Manor.
Kauden jälkeen Haas nappasi Magnussenin. Hänen tilalleen kaudelle 2017 Renault palkkasi saksalaisen Nico Hülkenbergin. Renault sijoittui MM-taistossa kuudenneksi vaihdettuaan kesken kauden Palmerin Toro Rossolta siirtyneeseen Carlos Sainziin.
Sainz ja Hülkenberg jatkavat keltamustissa myös kaudella 2018.
Renault'n nettisivut