Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.
Kysymys: Olisiko Etelä-Suomen ”talvessa” järkevämpi ajaa kesärenkailla? Olisiko se liikenneturvallisuuden kannalta parempi? Jos laki olisi tänä talvena sallinut, millaisilla renkailla olisit itse ajanut näillä keleillä?
Vastaus: Uuden tieliikennelain myötä talvirenkaita on ensi syksystä alkaen käytettävä marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana, jos sää- tai keliolosuhteet sitä edellyttävät. Muutoksen turvallisuusvaikutukset ovat aiheuttaneet paljon keskustelua ja yleisesti tunnutaan puhuvan talvirengaspakon poistumisesta.
Itse en sanoisi, että talvirengaspakko poistuu – oikeastaanhan se pitenee: Nykyinen lainsäädäntö on velvoittanut talvirenkaiden käyttöön joulu-, tammi ja helmikuussa – jatkossa velvoite on kaksi kuukautta pidempi – siis, jos keliolosuhteet niin edellyttävät.
Käytännössä keliolosuhteet edellyttävät, jos alueen tieverkolla – myös pienemmät tiet huomioiden – on mahdollisesti liukasta. Pelkkä pääteiden sula pinta ei siis kesärenkailla ajelemista mahdollista.
Edestakainen rengasrumba ei ole realismia
Itse en usko, että kovinkaan moni on valmis jumppaamaan kesä- ja talvirenkaita edestakaisin useampaan kertaan ajokauden aikana, vaikka tietyillä alueilla, satunnaisina päivinä, kesärenkailla ajelu olisikin mahdollista.
Oman haasteensa tuo se, että samallakin paikkakunnalla keliolosuhteet saattavat vaihdella hyvinkin nopeasti ja yllättäen. Kesärenkailla varustetun auton käyttö olisi näin varsin rajallista ja mahdollista lähinnä sellaisessa käytössä, jossa autolla ei tarvitse ajaa aamulla, illalla tai yöllä ja sen voi tarvittaessa, olosuhteiden muuttuessa talvisemmiksi, jättää kotiin.
Suomen pitkät etäisyydet ja paikallisesti vaihtelevat olosuhteet huomioiden en myöskään talvikaudella lähtisi kovin pitkälle kesärenkailla varustetulla autolla.
Kesärengas on surkea lumella ja jäällä
Olennaista on pitää mielessä, että kesärenkaan pito on olematon ajettaessa lumella tai jäällä. Tämä tuli osoitettua varsin hyvin esimerkiksi Moottori-lehden numerossa 10/2019, eri rengastyyppejä vertailleessa testissä.
Plussakelejä voi seurata hyvinkin nopeasti pakkaskelit – jopa niin, että tienpintojen jäätyminen yhtäkkiä yllättää. En siis missään tapauksessa markkinoisi ajatusta, että kesärenkaat olisivat oikea valinta Etelä-Suomen talveen – sen sijaan pohjoismaisiin olosuhteisiin suunnitellut kitka- tai nastarenkaat, jollaiset löytyvät myös omista autoistani, ovat.