Volvo esitteli eilen illalla Suomen aikaa ensimmäisen "uutta aikaa" kuvastavan mallinsa. EX90 on täysin sähköinen edustus-SUV.
Ruotsinlaivaksikin tituleerattu Volvo XC90 on mallinimenä historiaa. Vaikka nyt esitelty uutuus onkin käytännössä lippulaivamaasturi XC90:n kolmannen sukupolven malli, on sen nimi muuttunut EX90:ksi. Tällä Volvo haluaa korostaa auton täyssähköistä luonnetta sekä samalla uuden aikakauden alkua.
EX90 on ensimmäinen kovan luokan uutuus, jonka ruotsalaisvalmistaja on esitellyt uuden toimitusjohtajansa Jim Rowanin valvovan silmän alla. Vaikka auton kehitystyö olikin jo loppusuoralla Rowanin hypätessä yhtiön ohjaksiin maaliskuussa, ehti 57-vuotias skotti muun muassa laittamaan aiemmat suunnitelmat auton nimestä uusiksi.
Muotojensa puolesta EX90 on pysynyt jopa yllättävänkin uskollisena vanhalle XC90:lle, eikä mitään viime vuonna esitellyn konseptimallin kaltaista revittelyä sittenkään nähty.
Lue myös: Polestar esitteli ison ja äreän sähkömaasturin
Kaikkien aikojen turvallisin Volvo
Valmistajan mukaan EX90 on historian turvallisin Volvo. Tämä ei sinänsä ole yllättävää, sillä kyse on yhtiön suurimmasta ja luonnollisesti myös nykyaikaisimmasta autosta.
Kunniaa turvallisuudelta annetaan ennen kaikkea teknologialle, ja Rowan itse kutsuikin autoa pyörillä kulkevaksi tietokoneeksi. Vaikka sama kuvaus pätee valtavan moneen muuhunkin nykyautoon, on EX90:ssä myös poikkeuksellisen korkean luokan turvallisuustekniikkaa.
Pitkin syksyä on uutisoitu EX90:n lukuisista turvallisuutta parantavista ominaisuuksista, joihin lukeutuu muun muassa lidar-valotutka. Se mahdollistaa esimerkiksi jalankulkijan havaitsemisen jo 250 metrin etäisyydeltä jopa moottoritienopeuksissa. Lidarin toimintaa täydennetään lisäksi kahdeksalla kameralla ja viidellä tavallisella tutkalla.
Autoon ympätyn teknologian määrä on vaikuttava, ja kyseessä on historian ensimmäinen Volvo, joka on komponenttiensa puolesta kykenevä itsenäiseen ajamiseen ilman kuljettajan valvontaa. Auton ohjelmisto ei tätä kuitenkaan vielä salli. Sitten, kun aika on kypsä, aikoo Volvo käynnistää EX90:n autonomiset ajamiset ensimmäisenä Kaliforniassa.
EX90 osaa myös varoittaa, mikäli lapsi tai lemmikkieläin on vaarassa unohtua kuumaan autoon. Lisäksi auto valvoo kuljettajan toimintaa ajon aikana monin tavoin.
Auton sisätilat ovat saaneet uuden ilmeen, ja esimerkiksi kojelaudan keskellä oleva 15-tuumainen näyttö on muista Volvoista poiketen kelluvaa mallia sisarmerkki Polestarin tapaan.
EX90:ssä on myös tuki 5G-yhteyksille vakiovarusteena. Myös V2G-lataustoiminto löytyy autosta vakiona.
Lue myös: Sähköautoissa yleistyvä V2G-toiminto voi auttaa kotitalouksia sähkökatkojen aikana – säästöä myös sähkölaskuun
600 kilometrin toimintamatka
Volvon uuden lippulaivan ilmoitettu WLTP-toimintamatka yhdellä latauksella on 600 kilometriä. Akun koko on 111 kilowattituntia.
Nollasta sataan ehditään 380 kilowatin eli 517 hevosvoiman turvin 4,9 sekunnissa, mikä on lähes kolme tonnia painavalle edustusmaasturille varsin kunnioitettava suoritus. Kuten muidenkin uusien Volvojen kohdalla, on myös EX90:n huippunopeus rajoitettu 180 kilometriin tunnissa.
EX90 saapuu kilpailemaan ostajista muun muassa Mercedes-Benzin EQS SUV:n kanssa. Ensimmäisenä markkinoille saapuvan tehokkaimman version hinnat lähtevät Automotive News Europen mukaan yli 100 000 eurosta.
Auto tullaan valmistamaan samalle alustalle rakennetun Polestar 3:n kanssa Yhdysvaltain Pohjois-Carolinassa Charlestonissa.
2:14
Lue myös: Mihin jäi Embla? Volvo vihjaili laittavansa autojensa nimet täysin uusiksi – uusi pomo torppasi edeltäjänsä suunnitelmat
Lähteet: Volvo, Automotive News Europe