Riston korjaamolle tulee viikoittain autoja, joista on sahattu katalysaattori irti: "Tunkkaavat auton keskeltä ylös ja käyttävät sähkösahaa"

Autojen katalysaattoreita varastetaan Suomessa entistä enemmän. Varkaita kiinnostavat varsinkin niissä olevat jalometallit. Isoa osa romukauppiaista on lopettanut yksittäisten katalysaattoreiden vastaanottamisen.

Ilmiö on tuttu myös yrittäjä Risto Tiittaselle, jonka autokorjaamolle tulee viikoittain autoja, joista katalysaattori on käyty sahaamassa irti. Operaatio ei yleensä vie rosvoilta kymmentä minuuttia enempää.

– He yleensä tunkkaavat auton keskeltä ylös ja käyttävät sähkökäyttöistä puukkosahaa, Tiittanen kertoo.

Viime syksynä varkaat iskivät suoraan Tiittasen pajalle.

– Murtautuivat sisään ja veivät pakoputkia ja katalysaattoreita. Parikymmentä katalysaattoria ja putkia useampi kymmenen lähti, Tiittanen muistelee.

Osa varastetusta tavarasta saatiin takaisin, mutta tekijöitä ei ole ainakaan vielä saatu vastuuseen. 

Poliisin mukaan katalysaattorivarkaudet yli kymmenkertaistuivat viime vuonna Suomessa. Tahti on jatkunut samana alkuvuonna.

Varkaita houkuttavat katalysaattoreissa niiden sisältämät jalometallit kuten platina, palladium ja rodium.

Romukauppiaat lopettaneet yksittäisten katalysaattoreiden vastaanottamisen

Varastettua tavaraa voi olla vaikea tunnistaa. Suomen Romukauppaiden Liiton toiminnanjohtaja Riikka Kinnunen kertoo, että jäsenyrityksiä on ohjeistettu ottamaan yksityisten myyjien yhteystiedot tarkasti ylös. 

– Toinen asia on se, että käteisen rahan käyttöä vältettäisiin ostotapahtumissa. Eli käytetään tilisiirtoja joka toivottavasti karsii harmaita toimijoita pois liikenteestä. Myös aika iso osa jäsenyrityksistä on lopettanut kokonaan yksittäisten katalysaattoreiden vastaanottamisen ja ne ohjataan niihin erikoistuneille yrityksille, Kinnunen sanoo. 

Kiinni on jäänyt niin kotimaisia kuin ulkomaisiakin tekijöitä. Suomen lisäksi katalysaattorivarkaudet ovat kasvussa muun muassa Britanniassa. Iso osa päätyy vientiin. 

– Niitä voidaan viedä ikäänkuin varaosina ja kirjataan sellaisiksi Tullin asiakirjoihin, jolloin ne pääsevät ilman mitään jätteensiirtolupia siirtymään maaasta toiseen. Kyllä niistä iso osa päätyy ulkomaille vastaanotettavaksi ja käsiteltäväksi, Riikka Kinnunen sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat