Rita Niemi-Manniselle ja Ritaki Oy:lle huomautus Mainonnan eettiseltä neuvostolta

rita
Rita Niemi-Manninen ja Ritaki Oy saivat huomautuksen piilomainonnasta.Katri Utula
Julkaistu 05.01.2025 19:15
Toimittajan kuva
Alexia Tänav

alexia.tanav@mtv.fi

Mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.

Hyvinvointiyrittäjä ja tv-kasvo Rita Niemi-Manninen sekä Ritaki Oy ovat saaneet Mainonnan eettiseltä neuvostolta huomautuksen piilomainonnasta. Ritaki Oy on Niemi-Mannisen ja hänen puolisonsa Aki Mannisen yritys.

Niemi-Manninen oli julkaissut Instagram-tilillään Ritaki Oy:n valmennuksen mainoksen ilman, että julkaisussa oli mainostunnisteita. Mainonnan eettinen neuvosto sai lausuntopyynnön yksityishenkilöltä, jonka käsityksen mukaan julkaisu oli piilomainontaa.

Niemi-Manninen vastaa Mainonnan eettisen neuvoston lausunnossa seuraavalla tavalla:

– Kysymyksessä on oma yrityksemme, joka käy hyvin selväksi Instagram-profiilistani. Olen yrityksen toimitusjohtaja. Profiilissani on linkitys yrityksen sivustolle ja myös @ritakiwellness-linkitys. Tämän vuoksi mainokseen ei ole tarvetta lisätä mainosmerkintää.

Lue myös: Auri Kanaselle ja Sinituote Oy:lle huomautus Mainonnan eettiseltä neuvostolta

Mainonnan eettisen neuvoston mukaan markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla. 

Neuvosto korostaa lausunnossa, että markkinoinnin on oltava aina esitystavasta ja mediasta riippumatta selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi, ja että piilomainontakielto on yleinen kaikentyyppisen markkinoinnin kohdalla.

Neuvoston mukaan myös oman yrityksen markkinointi on oltava tunnistettavissa markkinoinniksi ja tarvittaessa mainos on merkittävä mainokseksi.

Lausunnossa neuvosto toteaa, että yrityksen omalla, ainoastaan kaupallista sisältöä sisältävällä Instagram-tilillä julkaistu mainos on usein tunnistettavissa mainokseksi jo sellaisenaan. 

– Kuitenkin etenkin silloin, kun mainos julkaistaan Instagram-tilillä, jossa on sekä henkilökohtaisia julkaisuja että mainoksia, kuluttajan voi olla vaikea tunnistaa mainoksia muusta sisällöstä. Tällöin mainos on merkittävä mainokseksi, lausunnossa sanotaan.

Lausunnossa todetaan, että Niemi-Manninen julkaisee Instagram-tilillään sekä yrityksen mainoksia että henkilökohtaisia julkaisuja ja lisäksi myös kaupallisia yhteistöitä toisten yritysten lukuun.

– Siten tilillä on sekaisin erityyppisiä julkaisuja. Lausuntopyynnön kohteena oleva julkaisu ei ole heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi eli se on piilomainontaa, lausunto jatkuu.

Asian on ratkaissut mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov.

Tuoreimmat aiheesta

Rita Niemi-Manninen