Seksilelumainos toi huomautuksen mainonnan eettiseltä neuvostolta – McDonald'sin tv-mainoksissa nuoret kiipesivät kerrostalon katolle

0:35img
Katso myös: Verkkokauppa.comin nimissä pyörii hämmentävä huijaus – älä klikkaa tätä mainosta
Julkaistu 07.09.2022 10:51

MTV UUTISET - STT

Lapsiin ja nuoriin kohdistuva markkinointi ja somevaikuttajien toiminta on saanut moitteita mainosten hyvää tapaa valvovalta mainonnan eettiseltä neuvostolta.

Mainonnan eettinen neuvosto on muun muassa antanut huomautuksen seksileluja myyvän verkkokaupan radiomainoksesta, jota oli esitetty ennen iltayhdeksää. 

Bauer Median radiokanavat ja Huippukiva.fi-verkkokauppa saivat huomautuksen samalla perusteella jo toistamiseen.

Neuvosto katsoi, että lyhyessä mainoksessa on käytetty sanaa ”lelu”, mikä on omiaan herättämään lapsen kiinnostuksen mainostettavaan sivustoon ja lapsille sopimattomia tuotteita myyvään verkkokauppaan.

Lue myös: Tämä on suomalaisten suosikkiseksilelu

McDonald'sin televisiomainoksissa nuoret kiipesivät kerrostalon katolle

Huomautus annettiin myös McDonald'sin televisiomainoksista, joissa nuoret kiipeävät kerrostalon katolle. Neuvosto katsoi, että vaarallisen toiminnan kuvaukselle ravintolayrityksen mainoksissa ei ole hyväksyttävää perustetta. 

Neuvosto muistuttaa, että nuorille kohdistetussa ja heitä esittävässä markkinoinnissa tulisi noudattaa erityistä huolellisuutta.

Somevaikuttajien markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut huomautuksen myös kahdelle sosiaalisen median sisällöntuottajalle. Vaikuttaja ja bloggaaja Anna Pastak on saanut neuvostolta huomautuksen piilomainonnan harjoittamisesta. 

Pastak oli julkaissut Instagram-tilillään kuvan mainostettavasta anorakista jo ennen varsinaista mainoskampanjaa.

Mainonnan eettinen neuvosto antoi asiasta huomautuksen Pastakin lisäksi myös anorakkia markkinoineille Partioaitalle ja Sastalle, sillä markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi.

Yrittäjä ja tosi-tv-tähti Sointu Borg puolestaan on saanut huomautuksen mainostettuaan Instagram-tilillään saamiaan BP hairin kampaajapalveluita. Mainonnan eettinen neuvosto katsoi, ettei mainos ollut heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi, sillä asiasta kerrottiin epäselvästi ja vasta julkaisun viimeisellä tekstirivillä.

Neuvoston mukaan mainostunnisteen tulee olla selkeä ja helposti havaittavissa heti julkaisutekstin alussa.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunnot ja huomautukset ovat suosituksia. Ne eivät velvoita mainostajaa, eikä huomautuksen saaneen mainonnan jatkamisesta koidu seuraamuksia.

Lue myös: Mainonnan eettiseltä neuvostolta kaksi huomautusta Instagramin piilomainonnasta

Tuoreimmat aiheesta

Mainonta