Robottiautot kulkevat tiellä tiiviissä letkassa ja kommunikoivat keskenään. Ne tietävät, jos joku jarruttaa kilometrien päässä, joten turvavälien pitäminen on tarpeetonta.
Ne eivät sählää parkkeeratessa, joten ruudut voivat olla pieniä. Myös parkkihalli voi olla pieni ja valoton. Auto voi jättää matkustajat kyydistä jo hallin ulkopuolella, joten halliin ei tarvita poistumisreittejä asiakkaille.
Tämä on tulevaisuutta, johon Suomessa valmistaudutaan jo. Robottiautokokeiluja on tehty sekä henkilöautoilla että pikkubusseilla.
Pikkubussit ovat kyydinneet matkustajia esimerkiksi Vantaan asuntomessualueella ja Helsingin Hernesaaressa rannan ja Löylyn väliä. Espoo on suunnitellut ottavansa robottipikkubussin säännölliselle reitille tämän valtuuskauden aikana.
–Yhtenä merkittävänä kokeiluna ovat raskaan liikenteen rekka-ajot. Näitä ei ole vielä Suomessa, mutta kiinnostusta on, kertoo tieliikennejohtaja Marko Sillanpää Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.
Esimerkiksi Hollannissa on kokeiltu robottirekkoja, jotka voivat ajaa letkassa kuljettajan ohjaaman rekan perässä.
Lumipyry hämää autoa
Sillanpään mukaan kokeiluissa on todettu, että matkustajat uskaltavat nousta robottibussin kyytiin. Myös haasteita on tullut vastaan.
– Robottiauto on ohjelmoitu estämään törmäykset, ja liikenne voi pysähtyä esimerkiksi väärin pysäköityjen autojen takia.
Ongelmallista on myös se, etteivät autojen sensorit toimi kunnolla kovassa vesisateessa ja lumipyryssä. Arctic Challenge -hankkeessa tutkitaankin automaattiautojen toimivuutta kenttäkokeilla Lapissa. Hankkeessa on mukana sekä VTT:n että startup-yritys Sensible 4:n autoja.
Suomalaisviranomaiset kannustavat kokeiluihin, joilla yritykset voivat kehittää autojaan. Uudentyyppisten autojen tuonti markkinoille vaatii EU:n tyyppihyväksynnän, mutta kokeiluja voi tehdä kansallisella päätöksellä.
Koko liikenne uusiksi
Hiljattain eduskunnalle annetussa tieliikennelaissa valmistaudutaan robottiautojen tuloon. Ylijohtaja Laura Vilkkonen liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo, että robotisaatio vaatii lakiin pieniä muutoksia. Laissa kumotaan esimerkiksi vaatimus parkkeerata auto niin, ettei se lähde itsekseen liikkeelle.
– Ilmiönä robottiautot muuttavat koko tieliikenteen, kun ne reagoivat aina samalla tavalla. Esimerkiksi onnettomuustilanteessa ihmisistä yksi jarruttaa, yksi kaasuttaa, yksi väistää vasemmalle ja toinen oikealle.
Automatisaatio on jo nyt vähentänyt onnettomuuksia, kun autoihin on tullut esimerkiksi kaistavahteja ja automaattinen hätäjarrutustoiminto.
Jotkut firmat lupaavat robottiautojen kehittyvän riittävän älykkäiksi 5 vuodessa, toiset 20 vuodessa. Jos robottiautot syrjäyttävät ihmiskuskit, esimerkiksi liikennevalot käyvät tarpeettomiksi.
– Todella pitkään liikenteessä on sekä automaattiautoja että ihmisten ohjaamia, ja siinä tulee haaste, Vilkkonen sanoo.