Ruotsalainen Johanna Funck kokeili tiistaina 104-tonnisen jättiläisen ajo-ominaisuuksia.
Ketosen Kuljetus Oy on ajanut Metsähallituksen puuta Ivalosta Rovaniemelle valtavalla 104-tonnisella rekalla viime syksystä lähtien. Kyseessä on 33-metrinen, tiettävästi Euroopan järein ajoneuvoyhdistelmä.
Johanna Funck työskentelee raskaan puunkuljetuskaluston kehittämisprojektissa Ruotsissa. Projektin olennaisena osana ovat 74- ja 90-tonniset rekat sekä Ruotsissa vasta testikäytössä oleva 98-tonninen ajoneuvoyhdistelmä.
Funck ajoi jättiläisen viime tiistaina Sodankylästä noin 40 kilometriä Rovaniemen suuntaan Orajärven varalaskupaikalle. Hänen tarkoituksenaan oli verrata 104-tonnisen eroja sikäläisiin, vähän pienempiin yhdistelmiin.
MTV Autot tavoitti Funckin kommentoimaan koeajoa.
– Sää ja olosuhteet olivat erinomaiset. Oli mukava nähdä, miten jättiläinen kulkee. 104-tonnia on enemmän kuin mihin olen tottunut, Funck kertoo MTV Autoille.
Vuodesta 2002 lähtien rekkakuskin töitä tehnyt Funck kertoo, että auton toiminnassa ei ollut puutteita.
– Se oli myös erittäin vakaa ajettava.
Sopii pitkille taipaleille
Näin suuri rekka soveltuu Funckin mukaan alueille, missä välimatkat ovat pitkiä ja tiet hyväkuntoisia. Pienemmillä ja metsäisemmillä teillä tarvitaan luonnollisesti ketterämpiä ajoneuvoja.
– Siellä, missä suuria ajoneuvoyhdistelmiä on mahdollista käyttää, niin mielestäni niitä myös pitäisi käyttää, Funck sanoo.
Funck kertoo, että ajaminen itsessään ei ole sen vaikeampaa kuin pienemmälläkään yhdistelmällä, mutta mäet ja kapeammat tiet on otettava tarkemmin huomioon.
– Ajotyyli on sovitettava kulloinkin alla olevan yhdistelmän mukaan.
Lapissa jättiläisrekkaan on Funckin mukaan jo totuttu – tai ainakaan kukaan ei tiistain koeajolla kiinnittänyt yhdistelmään erityistä huomiota.
Hän ei myöskään havainnut, että muut autoilijat pelkäisivät tai välttäisivät pitkän yhdistelmän ohittamista enemmän kuin pienempien.
– Ohittaminen kestää vain yhden sekunnin pitempään, Funck kertoo.
--
Näitkö jo Jaguarin tempauksen New Yorkissa?
0:59
Juttua muutettu 25.3. klo 15:50 Korjattu, ettei Johanna ajanut Rovaniemeltä Ivaloon, vaan Sodankylästä noin 40 kilometriä Rovaniemen suuntaan Orajärven varalaskupaikalle.