Jari Huttunen saavutti helmikuun puolivälissä Hyundain ensimmäisen MM-rallivoiton i20 R5 -autolla. Voiton yllä on leijaillut helmikuusta lähtien kysymysmerkkejä, jotka Hyundain WRC-tallin pomo Andrea Adamo ampuu nyt kertaheitolla alas.
LUE MYÖS: Marcus Grönholm paljastaa: koronakaaos vei suomalaiselta rallilupaukselta ansaitun näytönpaikan, autojätti tuohtui maailmanmestarin puheista – "Mä sain noottia siitä"
Huttunen tiedetään yhdeksi Suomen ja samalla koko maailman lahjakkaimmista rallikuljettajista, mutta hän jäi ulos Hyundain tälle kaudelle elvyttämästä kuljettajaohjelmasta. Huttusen manageri Marcus Grönholm paljasti helmikuussa, että Huttunen pullahti ohjelmasta ulos rahanpuutteen vuoksi.
Helmikuussa Ruotsissa Huttunen kilpaili puolalaisen 2Brally teamin valmistelemalla Hyundailla, joka oli vanhempaa mallia kuin Hyundain ohjelmaan kuuluvien Ole Christian Veibyn ja Nikolai Grjazinin menopelit. Tästä huolimatta Huttunen voitti niin Veibyn kuin Grjazinin, samoin kaikki muut R5-kuljettajat.
Rallin jälkeen Huttuselle lätkäistiin 10 000 euron sakko, sillä hänen autostaan löytyi FIAn tarkastuksessa vetoakseli, joka ei ollut luokittelutodistuksen mukainen. Jotkut epäilevät Huttusen saaneen kilpailullista etua, mutta Adamo lyttää tällaiset puheet täysin DirtFish-sivuston haastattelussa.
– Se on täyttä hevonpaskaa. On mukavaa, että ihmisillä on nyt aikaa istua ja miettiä tällaisia asioita. Sanon nyt vaikka niin, että jos joku osa on isompi kuin sen pitäisi olla, se on yleensä myös painavampi, Adamo sanoi.
Adamon mukaan virhe tapahtui Hyundaille osia toimittavalla taholla.
LUE MYÖS: Suomalainen rallilupaus näpäytti kylmän kuljettajapäätöksen tehnyttä autonvalmistajaa – kahden vuoden takainen kova koulu kasvatti: "Miten kauan saa itselleen vakuuteltua?"
– He arvioivat väärin piirustuksissamme olleet toleranssit. Meidän olisi pitänyt tarkastaa asia, mutta koska kyseessä on hyvin tunnettu yritys, luotimme heidän laaduntarkkailuunsa vaikkei olisi pitänyt.
– Hieman liian isoja vetoakseleita oli 20. Niiden halkaisija oli millimetrin kymmenesosan verran liian iso. Saimme täysin oikeutetun sakon, koska olimme tehneet virheen, mutta se ei vaikuttanut auton suorituskykyyn. Se, että ihmiset seuraavat Hyundain tekemisiä näin, osoittaa, että meistä on tulossa uhka muille.