Ruotsissa vuoden ilmiöksi voi nousta Jeesus – Suomessa on ainekset samaan

2801 - Jeesus ja nuoriso trendi some
Tutkijoiden mukaan Suomessakin saattaa olla ainekset Jeesus-buumiin.MTV / AOP
Julkaistu 28.01.2025 18:48
Toimittajan kuva

Antti Kylmänen

antti.kylmanen@mtv.fi

Uskonnollisuudesta ja Jeesuksen fanittamisesta povataan nuorisoilmiötä Ruotsissa. Tutkijoiden mukaan Suomessakin saattaa olla ainekset Jeesus-buumiin.

”Tuleeko Jeesuksesta vuoden suurin influensseri?”

Tällaista väläytteli Ruotsin yleisradioyhtiö SVT joulukuisessa uutisessaan, joka käsitteli Ruotsin nuorisobarometrin vuoden 2025 trendejä ennustavaa raporttia. Trendiraportin mukaan uskovaisuuden ja eritoten Jeesuksen suosio tulee kasvamaan nuorten keskuudessa vuonna 2025.

Nuorisobarometrin asiantuntija Johanna Göransson painotti SVT:lle, että juuri Jeesus henkilönä vetää nyt nuoria puoleensa. Göranssonin mukaan auktoriteettien löytäminen yksilöistä on juuri someajassa kasvaneille 15–24-vuotiaille tyypillistä.

– Ollaan totuttu kuuntelemaan tiettyjä yksilöitä. Tuntuu kuin uskonto nähtäisiin samalla tavalla, Göransson sanoo SVT:lle.

Miksi uskovaisuus houkuttelee nuoria ja ”trendaako” Jeesus pian Suomessakin?

Ainekset Jeesus-buumiin ovat olemassa

Ainekset Jeesus-trendiin saattavat löytyä myös Suomesta. 

Tähän on viitteitä esimerkiksi kirkon nelivuotiskertomuksessa. Kirkon kyselydata paljastaa, että kaksi viidestä eli noin 38 prosenttia alle 30-vuotiaista miehistä uskoo Jeesuksen olevan Jumalan poika. Naisista näin uskoo neljännes, noin 24 prosenttia.

– Jeesuksen pitäminen keskeisenä hahmona nousee vahvasti alle kolmekymppisten miesten porukassa, sanoo Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tutkija Veli-Matti Salminen MTV Uutisille.

Salminen huomauttaa, että Jeesuksen ihannointi ei suinkaan ole yleistymässä kaikkien alle 30-vuotiaiden keskuudessa, vaan tietyssä uskovaisten nuorten miesten ryhmässä.

Uskovaisten somea ei ole tutkittu

Suomen Nuorisobarometria laatineen tutkija Tomi Kiilakosken mukaan on totta, että erityisesti nuorten miesten keskuudessa uskovaisuus on nousussa Suomessa.

Ilmiölle ei tiedetä varmuudella yhtä oikeaa selitystä. Kiilakoski kuitenkin arvioi mahdollisiksi taustatekijöiksi nuorten miesten arvokonservatiivisuuden yleistymisen sekä yleisen maailmantilanteen aiheuttaman, kaikkiin nuoriin vaikuttavan yhteiskunnallisen, taloudellisen ja poliittisen epävakauden.

Nuorten miesten uskonnollisuuden lisääntymisestä huolimatta Kiilakoski ei lähtisi ennakoimaan erityistä Jeesus-trendiä Suomeen. Tämä johtuu siitä, että esimerkiksi uskonnollista sosiaalisen median sisältöä ei ole toistaiseksi tutkittu Suomessa.

– Meillä ei ole tietoa hengellisen tai katsomuksellisen sisällön merkityksestä nuorten elämässä. Tämä ei välttämättä tarkoita sitä, että sitä ilmiötä ei olisi olemassa Suomessa. Se tarkoittaa sitä, että me ei olla tutkittu sitä, Kiilakoski sanoo MTV Uutisille.

Kiilakoski kuitenkin toteaa yleisellä tasolla, että mitä nuoremmasta nuoresta on kysymys, sitä keskeisempi rooli sosiaalisessa medialla on tiedonhaun ja identiteetin tuottamisessa.

Lue myös: Konservatiivikristillisyys kiehtoo nyt nuoria miehiä – tässä syyt

Nuoret kaipaavat yksilöllisyyttä

Kiilakoski muistuttaa, että Jeesuksen idolisointi ja Raamatun oppien käyttäminen oman identiteetin rakentamisessa ei ole mitenkään uusi asia.

Myöskään yksilöllisyyden merkitystä nuorille Kiilakoski ei pidä yllättävänä. Yksilöllisyys näkyy nuorelle paitsi koulutukseen ja työuraan liittyvien valintojen ja vastuun määrän kasvussa myös esimerkiksi ulkonäköpaineissa.

– Nuoruus tänä aikana ja tämä aika yleisemmin on sellainen, että yksilöt kiinnostavat, Kiilakoski sanoo.

Yksilöllisyyden merkityksen huomioiden Jeesuksesta, rahanvaihtajien pöytiä kaatavasta kapinallisesta, kiinnostuminen on uskovaisille nuorille melko luontevaa.

– On pitkä historia ohi somen siitä, miten omaa identiteettiä on työstetty suhteessa Jeesukseen.

Radikaalia uskovaisuutta somesta

Kiilakosken mukaan nuoret etsivät uskonnosta yksilöllisyyden lisäksi mahdollisuuksia elämyksiin. Elämyksellisyyttä löytyy toki osalle perinteisestä kirkon toiminnasta. Kuitenkin enenevissä määrin nuoret löytävät elämyksellisiä ja jopa hurmoksellisia liikkeitä internetin ja sosiaalisen median kautta. 

Kiilakosken mukaan sosiaalinen media tarjoaa nuorille laajan kirjon materiaalia oman katsomuksen muodostamiseen, josta osa on luonteeltaan radikaalimpaa kuin kirkon tarjoama.

– Mitä heikommin ”aikuisyhteiskunta” tukee nuorten katsomuksen muodostamista, sitä enemmän nuoret tekevät sitä keskenään ja somen välityksellä, Kiilakoski sanoo.

Kirkon Veli-Matti Salmisen mukaan suomalaiselle kristillisyydelle on pitkään ollut tyypillistä, että omaa uskovaisuutta ei tuoda erityisemmin esille. 

Salmisen mukaan tämä on nyt muuttumassa. Nuorten puhe omasta uskovaisuudesta rikkoo normeja ja löytää uusia muotoja.

– Kun ylipäätään uskonnosta ja katsomuksista puhuminen tulee nuorille normaalimmaksi tai yleisemmäksi niin myös kristillisen vakaumuksen esiin tuominen voi tulla luontevammaksi.

Lue lisää: Kansanedustaja vaatii selkeämpiä ohjeita kristillisen kulttuuriperinnön esillä pitämiseksi kouluissa

Hanna ja Henri elävät Raamatun mukaisesti: "Muuta ei tarvita"

Lucia-neidon saamat rasistiset viestit järkyttävät – näin somessa reagoidaan

Tuoreimmat aiheesta

Nuoret