S-Pankin nimissä on lähetetty jälleen huijausviestiä, jolla pyritään varastamaan asiakkaiden pankkitunnuksia. Huijausviestin linkkiä ei pidä klikata, sillä se ei vie S-Pankin oikeille nettisivuille.
MTV Digin tietoon on tullut, että S-Pankin nimissä leviää jälleen huijausviestejä. Sähköpostilla levinneissä viesteissä käyttäjää pyydetään kirjautumaan pankkiin viestiin lisätystä linkistä. Viestin on hyvin samantyyppinen kuin maaliskuun alussa levinnyt viesti.
Viestin lähettäjä on nimetty S-Pankki Verkkopankiksi ja sähköpostiosoite on REPLYSpalvelu@s-pankki.fi. Vaikka lähetysosoite saattaa vaikuttaa aidonoloiselta, ei viesti ole todellisuudessa S-Pankilta.
LUE MYÖS: Hairahduitko huijausviestiin? Toimi näin
Sähköpostin "kirjautumislinkkiä" ei kannata avata eikä omia tietoja antaa palvelulle missään tapauksessa.
S-Pankin tietoon ei ole nyt tullut erityistä aktiivisuutta huijauksissa, mutta S-Pankin viestintäjohtaja Raija Gynther muistuttaa, että kalasteluviestit ovat valitettavasti jo varsin arkipäiväisiä.
– Kukin pankki joutuu niiden uhriksi vuorollaan. Niinhän se menee, että siellä missä on rahaa, sinne tulee myös rikollisuutta.
Tällainen huijausviesti on
S-Kanavan sivuilta käy ilmi, että täysin samanlainen huijausviesti on levinnyt ainakin tammikuussa. Viestissä käyttäjää pyydetään kirjautumaan linkin kautta ja antamaan verkkopankkitunnukset.
Pankin sivuille ei koskaan pitäisi kirjautua sähköpostitse saatujen linkkien kautta.
Viestiin on kirjoitettu seuraavasti:
Hyvä S-Pankki asiakas,
Verkkopankissa järjestelmäpäivitysten vuoksi verkkopalvelujen käyttäjien on hyväksyttävä järjestelmäpäivitys kirjautumalla verkkopankkiin alla olevasta linkistä.
Kirjaudu.
Asiakkaana teidän vastuulla on varmistaa, että käyttämäsi verkkopalvelut ovat vaatimusten mukaisesti päivitetty.
S-Pankki suojaa aina tiedot pankkisalaisuutta ja tietosuojaa koskevien lakien, määräysten ja vaatimusten mukaisesti.
Asiakaspalvelumme ottaa teihin yhteyttä seuraavan 24-72 tunnin aikana.
Terveisin
S-Pankki
Asiakaspalvelu
Jos saat viestin, toimi näin
Gynther muistuttaa, ettei pankki koskaan kysele asiakkaan pankkitunnuksia, arkaluontoisia tietoja tai tietojen päivityksiä sähköpostin tai puhelimen välityksellä. Vaikka viesti tulisi kuinka luotettavan oloisesta osoitteesta ja vaikuttaisi aidolta, tämä on syytä muistaa.
Jos viestin saa, kannattaa se linkkejä avaamatta siirtää suoraan roskakoriin.
– Jos epäilee, että on antanut tietonsa väärään paikkaan, kannattaa ottaa heti yhteyttä sulkupalveluun kortin tai pankkitunnusten sulkemiseksi, Gynther sanoo.
Gynther kiittelee huijauksista tiedottamista, sillä se ehkäisee niiden uhriksi joutumista.
– Se on hyvä asia, että ihmiset ovat jo hyvin valveutuneita näiden asioiden suhteen. On pankin ja asiakkaan etu, että näitä tapahtuu mahdollisimman vähän, Gynther sanoo.
Lisätietoa turvallisesta pankkiasioinnista ja pankkitunnusten ja korttien sulkupalveluiden yhteystiedot löytyvät S-Pankin sivuilta täältä.
***
Tunnistatko, kumpi iPhone on huijaus ja kumpi aito? Katso video alta!
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.