Black Friday -tarjoushuuma ei välttämättä herätä positiivisia tunteita, kertoo 9 News -sivuston haastattelema asiantuntija.
Ostoshulinapäivä Black Friday on jälleen täällä. Perjantain tarjoushehkutus voi herättää ihmisen mielessä erilaisia tunteita, myös stressiä. Kuluttajakäyttäytymiseen erikoistunut apulaisprofessori Maxwell Winchester australialaisesta Victorian yliopistosta kertoo, että Black Friday voi tuoda pintaan ihmismielessä piilevän syvemmän tarpeen: tunteen siitä, että pelkää jäävänsä ilman jotain. Tuntemuksesta käytetään myös ilmaisua FOMO, a fear of missing out.
– Ihmisistä ei todellakaan ole kivaa jäädä paitsi asioista, Winchester sanoo.
Lue myös: Mieti kahdesti, ennen kuin haaskaat rahasi näihin – Verkkokauppa.com paljasti tuotteet, joiden ostamista kadutaan eniten
Rajallinen saatavuus voi aiheuttaa kierteen
Kun annetaan ymmärtää, että jotain tuotetta on saatavilla vain rajoitetusti, luodaan sitä kohtaan kiinnostusta. Silloin tuotteesta voidaan kenties veloittaakin enemmän.
– Sitä aletaan nostaa mediassa paljon esille, jolloin yhä useampi kiinnostuu siitä. Tämä on melkein kuin paha kierre.
Lue myös: Black Friday saa monet jouluostoksille – kaupan hyllyssä voi odottaa pettymys: "Todellinen ongelma tällä hetkellä"
Winchester arvelee tuon olevan juuri sellainen reaktio, jonka kaupat haluavat saada aikaan: jos kuluttajille luodaan tunne siitä, että he voivat jäädä jostain paitsi, ihmiset reagoivat siihen.
– Jos jotain on rajoitettu erä ja hintaa on alennettu todella reippaasti, joku voi uskoa jäävänsä ilman ja yrittää sitten taatusti saada tavaran itselleen.
Lue myös: Nousiko tuotteen hinta vain laskeakseen sopivasti alennusmyynteihin? – "Iso mahdollisuus sille, että joukossa on kauppoja, jotka tekevät alennuksia keinotekoisesti"
Rajoitettu saatavuus voi aiheuttaa jopa aggressioita
Ihmisen mielessä voivat siis yhdistyä paitsi jääminen sekä huoli tuotteen loppumisesta. Näiden tunteiden yhdistelmä voi Winchesterin mukaan joskus saada kuluttajissa aikaan jopa väkivaltaista käytöstä.
– Kun jotain tuotetta on tarjolla äärimmäisen rajallisesti ja siitä on kilpailua, ihmiset voivat turvautua väkivaltaan varmistaakseen, että saavat jotain, jonka kokevat ansaitsevansa, Winchester kertoo.
Lue myös: Black Friday -tarjoukset voivat aiheuttaa jopa stressiä – mieti tarkkaan, mitä ostat
Winchesterin mukaan vastaavanlaista shoppailuun liittyvää väkivaltaista käytöstä oli havaittavissa koronapandemian alkuaikoina. Silloin vessapaperia saatettiin suorastaan hamstrata kaupan hyllyiltä.
– Ihmiset täyttivät ostoskärryjään ja kasasivat kyytiin enemmän vessapaperia ja muita tuotteita kuin olisivat tarvinneet. Joissain tapauksissa shoppailijat alkoivat käyttäytyä väkivaltaisesti tuotteita itsekkäästi hamstraavia asiakkaita kohtaan
Lue myös: Ostatko sinäkin? Näitä tuotteita hamstrataan juuri nyt suomalaisista ruokakaupoista Lidlin, S-ryhmän ja K-ryhmän mukaan
Alennushuumassa olisikin tärkeää pitää järki päässä. Olemme aiemmin kertoneet vinkkejä fiksuun Black Friday -shoppailuun sekä yleisimmistä valituksista littyen Black Friday -tarjouksiin.
Tiesitkö? Maanantaina 29.11. koittaa vielä Cyber Monday.
Lue myös: Ärsyttääkö Black Friday? Perjantaina vietetään myös aivan toisenlaista päivää
Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!
Lähde: 9 News