Tekeekö mieli tehdä heräteostoksia Black Friday -hulinoissa? Tästä se saattaa johtua – "Kuin paha kierre"

2:49img
KATSO MYÖS: Näin tunnista Black Fridayn keinotekoisen alennuksen.
Julkaistu 23.11.2022 19:03
Toimittajan kuva

Outi Jaatinen

outi.jaatinen@mtv.fi

Black Friday -tarjoushuuma ei välttämättä herätä positiivisia tunteita, kertoo 9 News -sivuston haastattelema asiantuntija.

Ostoshulinapäivä Black Friday on jälleen täällä. Perjantain tarjoushehkutus voi herättää ihmisen mielessä erilaisia tunteita, myös stressiä.  Kuluttajakäyttäytymiseen erikoistunut apulaisprofessori Maxwell Winchester australialaisesta Victorian yliopistosta kertoo, että Black Friday voi tuoda pintaan ihmismielessä piilevän syvemmän tarpeen: tunteen siitä, että pelkää jäävänsä ilman jotain. Tuntemuksesta käytetään myös ilmaisua FOMO, a fear of missing out.

– Ihmisistä ei todellakaan ole kivaa jäädä paitsi asioista, Winchester sanoo.

Vuonna 2022 Black Friday on 25. marraskuuta.

Lue myös: Kolme ongelmatilannetta, joihin kuluttaja voi törmätä tarjouskampanjoiden aikaan

Rajallinen saatavuus voi aiheuttaa kierteen

Kun annetaan ymmärtää, että jotain tuotetta on saatavilla vain rajoitetusti, luodaan sitä kohtaan kiinnostusta. Silloin tuotteesta voidaan kenties veloittaakin enemmän. 

– Sitä aletaan nostaa mediassa paljon esille, jolloin yhä useampi kiinnostuu siitä. Tämä on melkein kuin paha kierre.

Winchester arvelee tuon olevan juuri sellainen reaktio, jonka kaupat haluavat saada aikaan: jos kuluttajille luodaan tunne siitä, että he voivat jäädä jostain paitsi, ihmiset reagoivat siihen.

– Jos jotain on rajoitettu erä ja hintaa on alennettu todella reippaasti, joku voi uskoa jäävänsä ilman ja yrittää sitten taatusti saada tavaran itselleen.

Lue myös: Onko Black Fridayn tarjoustuote oikeasti edullisempi? Yhdellä keinolla tunnistat aidon alennuksen

Rajoitettu saatavuus voi aiheuttaa jopa aggressioita

Ihmisen mielessä voivat siis yhdistyä paitsi jääminen sekä huoli tuotteen loppumisesta. Näiden tunteiden yhdistelmä voi Winchesterin mukaan joskus saada kuluttajissa aikaan jopa väkivaltaista käytöstä.

– Kun jotain tuotetta on tarjolla äärimmäisen rajallisesti ja siitä on kilpailua, ihmiset voivat turvautua väkivaltaan varmistaakseen, että saavat jotain, jonka kokevat ansaitsevansa, Winchester kertoo.

Lue myös: Black Friday -tarjoukset voivat aiheuttaa jopa stressiä – mieti tarkkaan, mitä ostat

Winchesterin mukaan vastaavanlaista shoppailuun liittyvää väkivaltaista käytöstä oli havaittavissa koronapandemian alkuaikoina. Silloin vessapaperia saatettiin suorastaan hamstrata kaupan hyllyiltä.

– Ihmiset täyttivät ostoskärryjään ja kasasivat kyytiin enemmän vessapaperia ja muita tuotteita kuin olisivat tarvinneet. Joissain tapauksissa shoppailijat alkoivat käyttäytyä väkivaltaisesti tuotteita itsekkäästi hamstraavia asiakkaita kohtaan

Lue myös: Näitä elektroniikkalaitteita povataan Black Fridayn hittituotteiksi – "Noussut monen tuotekategorian ostokriteerinä ykköseksi"

Alennushuumassa olisikin tärkeää pitää järki päässä. Olemme aiemmin kertoneet vinkkejä fiksuun Black Friday -shoppailuun sekä yleisimmistä valituksista littyen Black Friday -tarjouksiin.

Tiesitkö? Maanantaina 28.11. koittaa vielä Cyber Monday – tarjouspäivä sekin.

Juttu on uusinta viime vuodelta.

Lue myös: Kuluttaja-asiamies kaipaa korjausta verkkokauppojen vitsaukseen – myyjät peruneet tilauksia lainvastaisin perustein: "Kuluttajalle kohtuutonta"

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähde: 9 News

Tuoreimmat aiheesta

Black Friday