Ruotsin autoliitto huomauttaa, että sähköautonkin käyttöehdoista pitää kertoa asiakkaalle selkeästi ja kattavasti.
Ruotsin autoliitto on voimakkain sanoin tuominnut Volkswagenin uusille ID-mallisille täyssähköautoille asettamia käyttöehtoja. Erityisesti autoliitto nostaa esiin 30 asteen pakkasrajaan asetetun ehdon.
Sen mukaan ID-mallisen ajoneuvon omistajan on käytettävä autoaan ainakin kerran vuorokaudessa, kun pakkanen on pudonnut –30 asteeseen tai sen alle.
Autoliiton tulkinnan mukaan Volkswagen ei muussa tapauksessa vastaa autoon mahdollisesti tulleista pakkashaitoista. Autoliiton mukaan asiakkaita ei kuitenkaan informoida riittävän tyhjentävästi ajoneuvojen käyttöön liittyvistä ehdoista ja velvoitteista.
Lue myös: Diesel, bensa vai sähkö? Mikä on paras talviauto? – "Toimivuutta kovilla pakkasilla kuulee usein epäiltävän"
– Ruotsin sääolot huomioiden myyjän on kerrottava asiakkaalle näistä vioista ennen kaupantekoa, muuten auto on viallinen. Asiakkaiden on luotettava siihen, että auton voi pysäköidä ulkotiloihin myös kylmällä säällä, Ruotsin autoliiton tekninen asiantuntija Carl-Erik Stjernvall toteaa.
Autoliitto menee jopa niin pitkälle, että tarjoaa Volkswagenille kaksi vaihtoehtoa: Joko yhtiö vetää autot pois Ruotsin markkinasta tai sitten niissä ilmenneet puutteet korjataan.
– Kehotamme olemaan ostamatta autoja, joiden ylläpitoon liittyviä ehtoja on mahdoton noudattaa. Ehtoihin tyytymättömien asiakkaiden on lisäksi syytä valittaa asiasta ja vaatia vikaan korjausta.
Hän vetoaa Ruotsin markkinointilakiin, jonka mukaan ”asiakkaan on saatava riittävästi tietoa tuotteen takuista ja niihin liittyvistä ehdoista”.
– Meidän näkemyksemme on, että Volkswagen ei näitä ehtoja täytä, Stjernvall sanoo.
– Jos auto ei pärjää markkina-alueella vallitsevissa alhaisissa lämpötiloissa, sitä ei pidä myydä. Vaihtoehtoisesti sitä voi kaupata kesäoloihin soveltuvana sähköautona, Stjernvall toteaa Ruotsin autoliiton tiedotteessa.