Satakunnan pelastuslaitos hommasi uusia maastureita, mutta valitsi sähkön sijaan bensiinin: "Ei voi joutua autettavan asemaan"

Sähkö ei ole vielä passeli vaihtoehto keikkeen käyttöön tekniikan kehittymisestä huolimatta.

Satakunnan pelastuslaitoksen käyttöön luovutettiin tällä viikolla viisi uutta tarkastusajoneuvoa, joilla suoritetaan monipuolisesti erilaisia tehtäviä koko maakunnan alueella.

Sillä on nyt yhteensä 27 tarkastusautoa, jotka on tarkoitettu ja varusteltu ensisijaisesti tarkastus- ja valvontatoimintaan. 

Autoilla suoritetaan monipuolisesti erilaisia tehtäviä Satakunnan alueella, mutta kalustomestari Janne Vuorelan mukaan harvemmin hälytysajoja.

Uudet Kia Sportage -malliset tarkastusajoneuvot sijoitetaan Poriin, Raumalle, Ulvilaan, Säkylään ja Kankaanpäähän. Niiden on määrä pysyä pelastuslaitoksen käytössä vähintään neljä vuotta.

Pelastuslaitoksen Sportaget ovat nelivetoisia ja varustettu 1,6-litraisilla bensaturboilla. Yhden auton arvonlisäveroton hinta on noin 27 500 euroa.

– Autoissa on tietty pohjaväri, hälytysvilkut sekä teipatut tunnukset. Lisäksi takatilaan asennetaan sammuttimet, Vuorela toteaa Kian maahantuojan tiedotteessa.

Ei vielä sähkön aika

Satakunnan pelastuslaitos ilmoittaa seuraavansa liikenteen sähköistymistä tarkasti. Aluepalopäällikkö Risto Rajala kertoo samaisessa tiedotteessa, että pelastuslaitos haluaa olla mukana sähköistymisessä.

Sähköauto voisi soveltua meille tehtäviin, joissa reitti on täysin varma. Pelastuslaitos ei voi kuitenkaan joutua autettavan asemaan, joten sähköauto ei vielä sovellu kaikkiin tehtäviin, vaikka autojen ominaisuudet jatkuvasti kehittyvätkin, Rajala toteaa.

Helsingin kaupungin pelastuslaitoksella sähköautoja sen sijaan hyödynnetään jo nyt, ja on itse asiassa hyödynnetty jo yli sata vuotta sitten.

Lähde: Kia

Lue myös:

    Uusimmat