Jos toimit näin, voit vähentää lataushybridin kulutusta yli kolmanneksella

Kotilatauslaite voi auttaa vähentämään pistokehybridin kulutusta lähes 40 prosentilla.

Leasingautoyhtiö LeasePlan Finlandin datasta selviää, että kotilatauslaitteen käyttäminen voi alentaa vapaan autoedun lataushybridien polttoaineen kulutusta yli kolmanneksella.

Asiakkailta kerätty data osoittaa, että kotilatauslaitetta käyttävät ajavat keskimäärin 38 prosenttia pienemmällä kulutuksella verrattuna heihin, joilla ei ole latausmahdollisuutta kotona.

Yksittäisistä asioista kotilataus on yhtiön mukaan kaikkein merkittävin ladattavien hybridien polttoaineenkulutukseen vaikuttava tekijä.

– Erityisesti vapaaetulaisten kohdalla on tärkeää, että kotona ladatun sähkön lasku voidaan helposti ohjata työnantajalle, jolle se kuuluukin, kun auton käyttökulut sisältyvät jo käyttäjän maksamaan vapaan autoedun arvoon. Jos vapaaetulainen joutuu maksamaan autoon lataamansa sähkön itse, se ei varsinaisesti kannusta auton lataamiseen, LeasePlan Finlandin kaupallisen liiketoiminnan kehityksestä vastaava Tiina Märijärvi kertoo yhtiön tiedotteessa.

Auto käyttövoiman mukaan

Auton käyttövoima pitäisi valita auton käyttötarpeen perusteella. Ladattavaa sähköautoa valittaessa on syytä miettiä etukäteen, miten ja missä autoa voi ladata. Esimerkiksi taloyhtiöissä asuvan kannattaa selvittää, onko kotilataus mahdollista ja millä edellytyksillä.   

– Lataamisen pitää olla autoilijalle yksinkertaista, latauspisteitä on oltava riittävästi ja niiden pitää olla helposti saatavilla. Silloin autoja käytetään, kuten on tarkoitettu. Latausverkkoa pitää kehittää nykyistä ripeämmin tarjoamalla investointitukia.

– Lataushybridit ovat tärkeä osa autokantaa, kun siirrymme kohti fossiilivapaata liikennettä. Ladattavan hybridin omistajalla on enemmän kuin kellään mahdollisuuksia vaikuttaa autoilunsa hiilijalanjälkeen, Märijärvi sanoo.

Samankaltaisia tuloksia muuallakin

Saksalaisen Fraunhofer ISI -instituutin sekä yhdysvaltalaisen ICCT-järjestön tutkijat tarkastelivat 66 töpselihybridimallia Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Tutkittuja autoja oli yhteensä yli 100 000. Tutkijat havaitsivat, että pistokehybridien todellinen kulutus oli huomattavasti korkeampi kuin valmistajien viralliset lukemat.

Ero oli pahimmillaan jopa nelinkertainen ilmoitettuun verrattuna. Mikäli ladattavan hybridin ilmoitetut CO2-päästöt kilometriä kohden ovat esimerkiksi 50 grammaa, voivat ne todellisuudessa olla jopa 200 grammaa.

Tutkimuksessa todetaan, että lainsäätäjien ja hallitusten tulisi lopettaa ladattavien hybridien erityiskohtelu, sillä niiden vihreys riippuu tavasta, jolla niitä käytetään.

Ladattavat hybridit ovat usein työsuhdeautoja, ja niillä ajetaan tyypillisesti keskimääräistä enemmän. Niillä ajavat ovat kuitenkin tutkimuksen mukaan alttiimpia tankkaamaan autoon bensiiniä kuin lataamaan sähköä, eikä lataamiseen tarjota kannustimia.

Suomessa ladattavien hybridien kilometreistä yli puolet ajetaan sähköllä.

Autoala selvitti vuosi sitten toteutetussa kyselytutkimuksessa ladattavien autojen käyttö- ja lataustapoja. Lähes 85 prosenttia ladattavien hybridien haltijoista ilmoitti lataavansa autoaan kotona vähintään kolmesti viikossa. Päivittäin autonsa piuhaan laittavia oli 70 prosenttia.

Lähde: LeasePlan

Lue myös:

    Uusimmat