Sähköpyöräsi voi tarvita liikennevakuutuksen – poljetko sittenkin tulpatonta mopoa?

Sähköpyörien suosio on kasvanut parin viime vuoden aikana räjähdysmäisesti, ja osaa malleista voi joutua odottamaan parikin vuotta. Kaikki eivät kuitenkaan tiedä, että osaan sähköpyöristä tarvitaan myös liikennevakuutus.

Sähköavusteisia polkupyöriä myytiin Suomessa viime vuonna 43 000 kappaletta. Kysyntä on kasvanut huimasti, ja markkinoilla on erilaisia sähköpyöriä joka lähtöön kaupunkikruisereista täysiverisiin maastopyöriin.

Liikennevakuutuskeskus muistuttaa tiedotteessaan, että osa sähköavusteisista polkupyöristä rinnastetaan tehojensa ja avustetun maksiminopeutensa vuoksi mopoon.

Kuluttajan on oltava sähköpyöräkaupoilla tarkkana, sillä markkinoilla on kahdenlaisia pyöriä. Pyörät, joissa moottorin teho on enintään 250 wattia, ja avustus kytkeytyy pois päältä 25 tuntikilometrin nopeudessa, ovat lain mukaan polkupyöriä. 

Tätä nopeammin sähkön avustuksella kulkevat ja 250 wattia tehokkaammat kulkupelit on aina liikennevakuutettava.

Kun pyörä kulkee moottorin avustuksella yli 25 km/h, tai sen moottorin teho on enemmän kuin 1 000 wattia, sitä ei luokitella polkupyöräksi, eikä se ole tieliikennekelpoinen. Tällaiselle laitteelle on hankittava liikennevakuutus, ja lisäksi se on rekisteröitävä mopoksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi.

Jos laite ei täytä mopolle asetettuja vaatimuksia, ja sitä ei voi rekisteröidä, sillä ei saa ajaa tieliikenteessä ollenkaan.

Suomalainen erikoisuus tuo lisäturvaa

Pakollisen liikennevakuutuksen tarjoama turva Suomessa Liikennevakuutuskeskuksen mukaan yksi maailman kattavimmista. Liikennevakuutuksesta korvataan mahdolliselle vastapuolelle aiheutuvat henkilö- ja omaisuusvahingot.

Suomessa liikennevakuutuksen erikoisuutena on niin sanottu kuljettajapaikkasuoja, joka korvaa myös onnettomuuden aiheuttajan henkilövahingot.

– Kuljettajapaikkasuoja varmistaa, että vahingosta saa asianmukaiset korvaukset. Sairaanhoidosta, kuntoutuksesta, ansionmenetyksestä ja työkyvyttömyydestä aiheutuvat kulut voivat nousta korkeiksi, ja silloin on hyvä, että vakuutus on turvana, Liikennevakuutuskeskuksen korvauspäällikkö Antti Tuulensuu muistuttaa tiedotteessa.

Oikaisu 29.8. klo 16: Korjattu virheellinen väittämä siitä, että 250/25-säännön ylittävä laite olisi rekisteröitävä mopoksi. Laite on silloin liikennevakuutettava, mutta mopoksi rekisteröintiä ei edellytetä, jos moottorin teho on alle 1 000 W ja huippunopeus alle 25 km/h.

Lähde: Liikennevakuutuskeskus

Lue myös:

    Uusimmat