Kommentti: Liikenteen uudet pelisäännöt herättävät kysymyksiä, joihin ei vastauksia löydy

9:42img
Katso myös: Uudistuksen myötä lähes kaikki sähköiset kulkuneuvot täytyy vakuuttaa liikennekäyttöön.
Julkaistu 20.05.2024 12:27
Toimittajan kuva
Anton Aaltio

anton.aaltio@mtv.fi

Alle kahden viikon kuluttua suurin osa kevyistä sähköisistä kulkuneuvoista tarvitsee liikennevakuutuksen. Uudistus herättää paljon kysymyksiä, joihin tuntuu löytyvän vielä hämmentävän vähän vastauksia, kirjoittaa MTV Uutisten toimittaja Anton Aaltio. 

Kesäkuun alusta lähtien yli 25 kilogrammaa painavat tai 25 kilometriä tunnissa kulkevat sähköiset liikkumisvälineet pääsevät liikennevakuutuksen turvan piiriin. 

Sehän on lähtökohtaisesti myönteinen asia. Ja vielä helppo muistaakin – kunhan pitää mielessä luvun 25. Jos siis omistat tällaisen laitteen, sinun täytyy ostaa sille liikennevakuutus.

Tämä ei ole kuitenkaan aivan niin yksinkertaista.

Poikkeuksen 25-sääntöön tekevät jotkin sähköavusteisista polkupyöristä. Alla on suora lainaus Liikennevakuutuskeskuksen tiedotteesta, sillä omin sanoin tätä muuttujaa on hankala tiivistää.

”Vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle on rajattu sellaiset sähköavusteiset pyörät, jotka edellyttävät liikkuakseen myös polkemista, ja joissa moottorin avustus kytkeytyy pois, kun ajonopeus saavuttaa 25 km/h. Lisäksi moottorin suurin sallittu teho on 250 W. Muiden sähköpyörien kohdalla vakuuttamisvelvollisuus määräytyy kuten muissakin sähköisissä liikkumisvälineissä, eli vakuutus tulee hankkia yli 25 kg painaville tai moottorin avustamana kovempaa kuin 25 km/h kulkeville laitteille.”

Toisen poikkeuksen 25-sääntöön tekevät vuokrattavat sähköpotkulaudat, jotka täytyy painosta riippumatta vakuuttaa. Vuokrattavien sähköpotkulautojen vakuuttamisen hoitavat operaattorit itse, mutta vuokratulla sähköpotkulaudalla ajava kuljettaja on ainoastaan rajoitetun vakuutusturvan piirissä.

Pysytkö vielä kärryillä? Hienoa!

Lue myös: Päivystyksiä ruuhkauttaville sähköpotkulaudoille uudet säännökset - yhteiskunnalle povataan miljoonien säästöjä

Seniorit ja ruokalähetit käyttäjäkuntana

Palataanpa 25-sääntöä noudattaviin vakuutettaviin kulkuneuvoihin. Niitä ovat muun muassa käytännössä kaikki senioriskootterit. 

AOP Senioriskootteri

Kuvassa senioriskootteri.

Niitä käyttävät siis nimensä mukaisesti etunenässä seniorit. Heidän omalla vastuullaan on tämän ja ensi viikon aikana kerätä kaikki tiedot omasta kulkuneuvostaan, ilmoittaa kulkuneuvon tiedot valitsemalleen vakuutusyhtiölle ja ostaa kulkuneuvolleen liikennevakuutus.

Ei mitään ongelmaa, terveisin seniorit.

Sama velvoite koskee sähköskoottereiden omistajia, joista ainakin suurien kaupunkien katukuvassa merkittävä osa näyttää olevan ruokalähettejä. 

Kysyin perjantaina Helsingin keskustan alueella viideltä sähköskootterilla liikkuneelta ruokalähetiltä, mitä he tietävät uudesta liikennevakuutuksesta. Kaksi kuuli asiasta ensimmäistä kertaa minulta ja kaksi oli kuullut huhupuheita sellaisesta kollegoiltaan. Yksi oli perillä asiasta ja alkanut henkisesti valmistautumaan uuteen vakuutusmaksuun. 

2005-wolt-mojammal

Wolt-lähetti Mojammal Haque kertoi lukeneensa uudesta vakuutuksesta. Hän suhtautuu myönteisesti uudistukseen, mikäli hinta on kohtuullinen.

Uudet säännöt ja kulut tulevat epäilemättä siis yllätyksenä suurimmalle osalle sekä senioreista että ruokaläheteistä. Varsinkin sellaisista, jotka eivät puhu suomea.

Suomessa liikennevakuutus on kattavampi kuin muissa Euroopan maissa. Tämän vuoksi se on myös kalliimpi. Yllättävät lisäkustannukset meinasivat jo poistaa sähköpotkulautayritykset Suomen kaduilta.

Kovin monella ruokalähetilläkään tuskin kovin paljon on sukan varressa tämänkaltaisiin yllätysmenoihin.

Lue myös: MTV selvitti: Sähköpotkulautafirmat kertovat sotkusta kulisseissa – toiminta meinasi jo loppua Suomesta

Vastuu kuljettajalla itsellään 

Täytyy toivoa, että seniorit ja ruokalähetit seuraavat aktiivisesti uutisia, jos niitä tästä aiheesta tämän enempää tehdään. Muuta kanavaa uudistuksen saamiselle ei nimittäin taida olla. Liikennevakuutuskeskuksen johtajan Janne Jumppasen mukaan nyt onkin "aikamoinen kiire" saada levitettyä tietoa kaikille asiaa koskeville ihmisille Suomessa. 

Tiedon levittämistä vaikeuttaa se, ettei kukaan tiedä, kuinka monella ihmisellä Suomessa on sähköskootteri, sähköpotkulauta tai senioriskootteri. Kysyin asiaa Liikenne- ja viestintävirastosta, josta harmiteltiin, ettei asiasta ole saatavilla edes minkäänlaista valistunutta arvausta.

Sitten kysyin Liikennevakuutuskeskuksen Jumppaselta, että mistä tiedetään, keille kaikille tästä uudistuksesta pitää tiedottaa?

Ei harmainta aavistusta, sanoi Jumppanen.

Jumppanen kertoo itse ajaneensa eteenpäin vuosien ajan sitä, että kevyemmilläkin sähköisillä ajoneuvoilla olisi jonkinlainen rekisteritunniste. Koska tällaista ei ole, tiedottamisen lisäksi myös vakuutuksien valvominen on vaikeaa – käytännössä mahdotonta. 

Muun muassa tämä on osoitus siitä, että uudistuksen taustalla oleva EU-direktiivi ei sellaisenaan varsinaisesti sovellu Suomen lainsäädäntöön. Useimmissa Euroopan maissa kaikilla kevyilläkin sähköisillä ajoneuvoilla on auton tavoin rekisteritunnus.

Jumppanen korostikin kulkuneuvojen omistajien omaa vastuunkantoa vakuutuksen hoitamiseksi itselleen.

Veikkaanpa, että ensimmäinen päivä kesäkuuta liikenteessä on "muutama" vakuuttamaton kulkupeli. Ja pienikin onnettomuus voi käydä kalliiksi vakuuttamattomalle kuljettajalle.

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus