Älä lähde tällaisella sähköpyörällä liikenteeseen

1:48img
Sähköpyörien suosio on noussut räjähdysmäisesti muutamassa vuodessa.
Julkaistu 09.05.2023 11:12

Ville Järveläinen

Mistä tietää, onko sähköpyörä lain silmissä polkupyörä vai mopo? Pyörällä saattaa olla vakuuttamispakko, vaikka mopon määritelmä ei täyttyisikään. Liikenteeseen ei ole asiaa vakuutuksen vaativalla sähköpyörällä, jos vakuutusta ei ole.

Sähköpyörien suosio kasvaa edelleen voimakkaasti. Vuonna 2019 niitä meni kaupaksi noin 16 000, mutta vuonna 2021 jo yli 40 000. Pyörien saatavuudessa on kuitenkin ollut suuria haasteita johtuen komponenttipulasta, minkä on arvioitu näkyneen myös vuoden 2021 myynneissä.

Kuluttajan on kuitenkin oltava sähköpyöräkaupoilla tarkkana, sillä markkinoilla on kahdenlaisia pyöriä. Toisiin on hankittava pakollinen liikennevakuutus, toisiin ei.

Pyörät, joissa moottorin teho on enintään 250 wattia, ja avustus kytkeytyy pois päältä 25 tuntikilometrin nopeudessa, ovat lain mukaan polkupyöriä.

Lue myös: Joka toinen suomalainen taittaisi työmatkansa sähköpyörällä 20 minuutissa – pyöräfirman pomo vertaa autoilua lihansyöntiin

Mieleen kannattaakin siis painaa nyrkkisääntö 250/25. Traficomin mukaan sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250 W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.

Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-a) suurin teho saa olla enintään 1 000 wattia. Moottori voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h.

Moottorin avustuksella kovempaa kuin 25 kilometriä tunnissa kulkevat pyörät eivät ole tieliikennekelpoisia polkupyöriä. Ne on rekisteröitävä mopoiksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi.

Lisäturvaa suomalaisesta erikoisuudesta

Pakollisen liikennevakuutuksen tarjoama turva Suomessa Liikennevakuutuskeskuksen mukaan yksi maailman kattavimmista. Liikennevakuutuksesta korvataan mahdolliselle vastapuolelle aiheutuvat henkilö- ja omaisuusvahingot.

Suomessa liikennevakuutuksen erikoisuutena on niin sanottu kuljettajapaikkasuoja, joka korvaa myös onnettomuuden aiheuttajan henkilövahingot.

– Kuljettajapaikkasuoja varmistaa, että vahingosta saa asianmukaiset korvaukset. Sairaanhoidosta, kuntoutuksesta, ansionmenetyksestä ja työkyvyttömyydestä aiheutuvat kulut voivat nousta korkeiksi, ja silloin on hyvä, että vakuutus on turvana, Liikennevakuutuskeskuksen korvauspäällikkö Antti Tuulensuu muistutti tiedotteessa viime kesänä.

Lue myös: Suomessa on kohta enemmän työsuhdepyöriä kuin -autoja − yli 80 prosenttia veroedun saajista lisännyt pyöräilyä

Lähteet: POP Vakuutus, Liikennevakuutuskeskus, Traficom

Artikkelia muokattu 10.5. klo 17.45: Korjattu aiemmin jutussa ollut virheellinen tieto. Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-a) suurin teho saa olla enintään 1 000 wattia.

Artikkelia muokattu 9.8. klo 15.05: Selkeytetty kohtaa, jossa kerrotaan, etteivät yli 25 km/h moottorin avustuksella kulkevat pyörät ole ole tieliikennekelpoisia polkupyöriä.

Tuoreimmat aiheesta

Sähköpyörät