Asiantuntijoiden mukaan kuljettajan ajokunnosta johtuvia onnettomuuksia tulisi ehkäistä nykyistä tarkemmilla ja kohdennetuimmilla lääkärintarkastuksilla.
– Ajoterveysohjeet ovat vapaamieliset. Sairaatkin saavat ajaa, mutta kun tietty raja ylitetään, niin pitäisi olla tiukempi, muotoilee Huomenta Suomessa vieraillut neurologian erikoislääkäri Mikael Ojala.
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat Suomessa vuosittain jopa 400:a onnettomuutta. Kuljettajan tila on merkittävä riskitekijä noin kahdessa kolmesta kuolemaan johtaneessa kolarissa. Sairaus on vuosittain osatekijänä joka neljännessä onnettomuudessa.
– Järjestelmä vuotaa aika raskaasti. Ei välttämättä tuottamuksellisesti, tämä on hyvin uusi asia, josta puuttuu kulttuuri. Liikenneturvallisuuspuolella on aika harvinaista, että on tietty osa-alue, jossa ollaan vasta alkumatkalla. Jos ajatellaan muita teemoja, niin toiminta on huomattavasti vakiintuneempaa, Liikennevakuutuskeskuksen yhteyspäällikkö Tapio Koisaari sanoo.
– Suunta pitäisi olla siihen, että kun sairaus havaitaan, esimerkiksi Alzheimerin tauti heikentää ajokykyä, niin silloin oltaisiin tarpeeksi jämäköitä. Vielä on lääkärikunnassa paljon tehtävää.
– Kun näitä havaittaisiin ajoissa, niin pystyttäisiin myös pehmittämään sitä henkilöä; vielä saat ajaa, mutta valmistaudu siihen, että ehkä vuoden päästä siirryt julkisten käyttäjäksi, Ojala ottaa esille.
Liikennevakuutuskeskuksen yhteyspäällikkö on samaa mieltä siitä, että tarkastuksissa täytyy olla tarkkana. Ideana ei kuitenkaan saa olla Koisaaren mukaan se, että kaikista sairauksista lähtisi ajo-oikeus.
– Jokaisella lääkärintarkastuskäynnillä pitäisi pohtia, onko henkilöllä ajo-oikeus. Meidän näkökulmasta pitäisi saada räikeimmät tapaukset pois. Ei suinkaan olla vaanimassa kaikilta flunssaa sairastaviltakin korttia pois. Täytyy se jäävuoren huippu katkaista, Koisaari linjaa.
9:54
Lääkärit antavat mieluummin ajo-oikeuden kuin epäävät sen, katsoo neurologian erikoislääkäri.
– Siinä syntyy ilman muuta se riitatilanne. Potilas haluaa jatkaa ajamista ja lääkäri istuu siinä pöydän toisella puolella ja paljon mieluummin se lääkäri antaa sen ajo-oikeuden. Katsoo hieman sormien lävitse. Näistä syntyy käytännön työssä aika tiukkoja tilanteita.
Lisäksi Ojalan mukaan lääkärintarkastuksissa kohdistetaan energiaa liikaa nuoriin.
– Liikaa kohdistetaan energiaa ensimmäistä ajokorttia hakeviin terveisiin, nuorehkoihin ihmisiin, joilla ei juuri ole sairauksia. Tällaisia tarkastuksia tehdään kymmeniä tuhansia. Pitäisi fokusoida tarkastuksia. Kun havaitaan, että nyt pätkii, tehtäisiin jotain.