Kalle Rovanperä ajoi viime viikonloppuna sensaatiomaisesti voittoon uransa ensimmäisessä SM-rallissa. Mutta saisiko 16-vuotias superlupaus ajaa tällä kaudella jo MM-sarjassa? MTV Sport otti selvää!
Nuori ikä on aiheuttanut pieniä kommervenkkejä Rovanperän uralla. Hän ajaa edelleen Latvian liiton lisenssillä, sillä sieltä hän sai ensimmäisenä erikoisluvan ajaa rallia. Sellainen tarvittiin, sillä Rovanperä on liian nuori saadakseen ajokortin. Viikonlopun SM-ralliin hän pääsi mukaan Suomen lajiliiton AKK-Motorsportin erikoisluvalla. Siirtymäpätkillä Rovanperä joutuu kuitenkin luovuttamaan ratin kartturilleen, koska siellä pätee tielaki.
"FIA:n tehtävä ei ole buustata kenenkään yksittäisen kilpailijan asemaa."
AKK-Motorsportin lajipäällikko Henrik Frank
Voisiko samanlaisella pienellä kikkailulla päästä jo tällä kaudella ajamaan WRC-autoa?
– Rallin MM-sarjaan vaaditaan ajokortti. Se on edustuskelpoisuuden raja. Ikää ei ole määritelty, vastaa AKK:n lajipäällikkö Henrik Frank.
– Käytännössä siis menee maassa maan tavalla. Esimerkiksi Isossa-Britanniassa saa ajokortin 17-vuotiaana. Silloin on edustuskelpoinen ajamaan siellä MM-rallia.
Rovanperä täyttää 17 vuotta lokakuun 1. päivä. Sen jälkeen ajetaan vielä Espanjan, Britannian ja Australian MM-rallit. Espanjaan ei ole asiaa, mutta Britannian ajokortilla voisi siis sääntöjen puitteissa ajaa sarjan kaksi viimeistä rallia. Australian ralli ajetaan Uuden Etelä-Walesin osavaltiossa, missä ajokorttiin riittää 17 vuoden ikä – ja sitä kautta myös brittikortilla saisi ajaa siellä.
Se on eri asia, onko Rovanperällä ja hänen taustajoukoillaan halua kiirehtiä tavoitteidensa kanssa. Ja siihen ajokorttiinkin vaadittaisiin vähän enemmän kuin pelkkä teoria ja inssi.
– Jari-Matti Latvala ajoi ensimmäisen MM-rallinsa 17-vuotiaana siten, että hänellä oli Britannian ajokortti. Voisin kuvitella, että siihen tarvitaan siellä pysyvä asuinpaikka. Jari-Mattihan kävi ajokoulun lisäksi muitakin kouluja siellä.
Erikoislupaa FIA:n kisoihin on turha odottaa. Niinpä Rovanperä ei voisi ensi vuonnakaan osallistua Suomen-ralliin MM-sarjassa.
– Tästä on yleisellä tasolla käyty FIA:n kanssa keskusteluja. He eivät lähde myöntämään poikkeuslupia. FIA:n tehtävähän ei ole buustata kenenkään yksittäisen kilpailijan asemaa tai mahdollisuuksia, Frank toteaa.
Rovanperän MM-debyyttiä ei tällä tahdilla tarvinne kuitenkaan kovin montaa vuotta odottaa.