Sähköautojen toimintamatkat ovat edelleen lyhyitä, eivätkä ainakaan kannusta sähköauton hankkimiseen. Saksalainen keksintö saattaa muuttaa tilanteen muuttamalla akkujen rakennustapaa ja parantamalla sitä kautta sähköautojen toimintamatkoja.
Mallista riippuen sähköautot on varustettu sadoilla tai jopa tuhansilla erilleen asetetuilla akkukennoilla. Akkujen rungot ja liitännät vievät vähintään 50 prosenttia akuille varatusta tilasta.
Fraunhofer Instituutin EMBATT-projekti on onnistunut kasaamaan yksittäiset akkukennot päällekkäin laajalla alueella. Kun sähköautoon saadaan mahtumaan aiempaa enemmän akkuja ja samalla vähennetään resistanssia, voidaan sähköauton toimintamatkaa pidentää jopa tuhanteen kilometriin, kun se nykyisellään on 50-500 kilometrin välillä riippuen akun koosta, ajonopeudesta ja ulkolämpötilasta.
Uuden kasaamistavan lisäksi projektissa tutkitaan keramiikkateknologiaa ja sen mukanaan tuomia mahdollisuuksia, sillä aines varastoi energiaa tehokkaasti. Keramiikan avulla on mahdollista tehostaa tilan- ja energiansäästöä ja pidentää akkujen käyttöikää.
Seuraavaksi EMBATT keskittyy kasvattamaan akkukennojen kokoa ja asentamaan isompia kennoja sähköautoihin. Näiden testiajot pyritään aloittamaan vuoteen 2020 mennessä.
Suomessa asiasta uutisoi ensimmäisenä Tekniikka ja talous.
Lähde: Fraunhofer
***
Tulevaisuudessa sähköautot liikkuvat tienpinnan lisäksi pitempiä matkoja kenties myös ilmassa.
2:03