Mitä Tesla edellä, sitä muut perässä: Saksalaisetkin hoksasivat, kuinka sähköauton toimintamatkaa voi pidentää tuntuvasti

BMW ryhtyy hyödyntämään tulevien sähköautojensa akuissa lieriömäistä kennomallia, jollaista myös uuden ajan autovalmistajat, kuten Tesla, Rivian ja Lucid käyttävät.

Baijerilainen autojätti BMW on ottanut jättiharppauksen akkuteknologian saralla. Yhtiön kehittelemä kumouksellinen litiumioni-akku nostaa tulevien sähköautojen suorituskyvyn uudelle tasolle.

Vuoden 2025 tienoille ajoitetun Neue Klasse -malliston autojen toimintamatka ja lataustehot saattavat akun ansiosta kohentua jopa kolmanneksella.

Akkupaketin energiatiheys paranee BMW:n antamien tietojen mukaan ainakin 20 prosenttia. Teknisen harppauksen taustalla on uuden polven akkujen perin pohjin muunneltu arkkitehtuuri.

Nykyisten kulmikkaiden kennojen sijaan yhtiö alkaa valmistaa lieriömäisistä, entistä kookkaammista kennoista kasattuja litiumioni-akkuja. Uudentyyppisen ratkaisun ansiosta akkujen suorituskyky nousee aivan uudelle tasolle, BMW lupaa.

Myös akun kemiallinen koostumus ja sijoittelu on harpannut aimo askeleen. Yhdessä nämä tekijät tuovat kustannussäästöjä, tehostavat akkujen suorituskykyä ja vähentävät akkutehtaiden aiheuttamaa ympäristökuormitusta.

BMW:n uuden akkupaketin anatomia muistuttaa jossakin määrin sen amerikkalaisen kilpakumppanin Teslan 4680-akkua. Myös Teslan kehittelemät kennot ovat lieriömäisiä ja entistä kookkaampia.

Kennojen koko kasvanut

BMW:n mukaan uudet akkukennot poikkeavat perinpohjaisesti edellisen viidennen polven akun ratkaisuista.

Kennojen strategiset mitat ovat kasvaneet edellispolveen verrattuna. Läpimitaltaan 45 millin kennoja valmistetaan sekä 95 että 120 millin korkuisina.

Entistä kookkaammat kennot takaavat akulle paremman varastointi- ja suorituskyvyn. BMW:n mukaan kennojen energiatehokkuus on kasvanut 20 prosentilla.

Vertailun vuoksi, Teslan julkistaman kumouksellisen 4860-akun kennot ovat 80 millin korkuisia.

Lisää toimintamatkaa

Muutokset ovat vaikuttaneet suoraan myös akkupaketin tarjoamaan toimintamatkaan. Tuoreen arvion mukaan sähköauton matkaodote nousee 30 prosentilla aina 800 kilometriin (wltp) saakka.

Myös latausnopeus petraa kolmanneksella akun täyttöasteen liikkuessa 10–80 prosentin välillä.

Tulevien automallien hinnoittelun kannalta tärkeää on, että akkupaketin tuotantokustannuksia saadaan leikattua 50 prosenttia aiemmasta.

Akkupaketin kemiallista cocktailia on niin ikään muutettu. Sähköä vierovan katodin nikkelipitoisuutta on lisätty koboltin kustannuksella.

Katodin vastaparin anodin pii-pitoisuutta on niin ikään lisätty.

Hiilijalanjälkikin kutistuu

Rakenteellisiakin muutoksia on luvassa. Tarkoituksena on ilmeisesti luopua modulaarisesta ratkaisusta, jossa akkupaketille varataan ajoneuvoon oma erityinen tilansa.

Uudessa ratkaisussa akkupaketti liitetään esimerkiksi osaksi pohjalevyä, mikä puolestaan vaatii entistä vähemmän tilaa. Tuotantoprosessi nopeutuu ja samalla säästyy aikaa ja rahaa.

– Uudet ja kookkaammat kennot soveltuvat täydellisesti eksklusiivisen Neue Klasse -malliston täyssähköiseen arkkitehtuuriin, BMW tiivistää.

Vaikutuksia on myös tuotannon hiilijalanjälkeen. Uuden kennotekniikan myötä se vähenee 60 prosenttia.

Lue myös:

    Uusimmat