Alamäki on jyrkkä niin Audilla kuin BMW:lläkin. Mercedes-Benz sen sijaan on pitänyt pintansa paremmin.
Audin ja BMW:n myynti on tänä vuonna takunnut pahasti Suomessa. Tammi-syyskuussa Audeja on ensirekisteröity lähes 35 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. BMW:lle miinusta on kertynyt yli 26 prosenttia.
Audi ja BMW ovat Suomessa nyt yhtä suuria: Audin markkinaosuus on pudonnut 4,4 prosentista 3,2:een, BMW:n 3,9 prosentista 3,2:een.
Automäärissäkin menetykset ovat mittavia. Siinä missä viime vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana Audeja päätyi kilpien väliin 4 289 kappaletta, on niitä tänä vuonna rekisteröity vasta 2 795 kappaletta, lähes 1 500 vähemmän. BMW:llä vastaavat luvut ovat 3 727 ja 2 740, pudotusta siis lähes tuhat autoa.
– Taustalla on viime vuoden viimeisellä kvartaalilla WLTP:stä aiheutunut suppeampi mallistotarjonta, jolloin vain noin 20 prosenttia mallistosta oli myynnissä, selvittää tilannetta Audin osalta Keskon K-Autoon kuuluvan Audi Finlandin viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen.
– Tänä vuonna Audin mallisto uusiutuu kovaa vauhtia ja osalla Suomen myydyimmistä malleista ei ole ollut hintoja. Esimerkiksi Suomessa myydyimmän Audin, A4:n, koko mallisto uusiutui vasta, ja sen sekä A4 allroadin, A6 allroadin ja Q5 TFSI e -ladattavan hybridin myynti on vasta alkanut.
Karjalaisen mukaan Audin mallisto alkaa nyt kuitenkin olla normaalissa tilassa sekä mallien että hintojenkin suhteen.
– Tämä tulee näkymään sitten luonnollisesti rekisteröinneissä loppuvuonna ja ensi vuoden alussa.
BMW:lläkin malliston uusiutuminen lienee ainakin yksi syistä. Suomessa suositun 3-sarjalaisen uusi sukupolvi on lanseerattu tänä vuonna.
Saksalaiskolmikosta Mercedes-Benzin vuosi on rekisteröintitilaston valossa mennyt kohtuullisen hyvin. Sillekin miinusta on tullut 1,5 prosenttia, mutta kutistuvilla automarkkinoilla merkin markkinaosuus on kasvanut 4,8:sta 5,3:een tammi-syyskuussa ja autoja on rekisteröity yli 4 500.
Myös käytettyjen autojen tuonnin lisääntyminen on voinut syödä uusien saksalaismerkkien suosiota. Tavallisesti Ruotsista tai Saksasta tuodaan premium-auto, ja aiempaa useammin vähän käytettynä.