Moni päättää helpottaa omia jouluaskareitaan tilaamalla jouluruokaa valmiina joko noutopalveluna tai kotiinkuljetuksella. Tänä jouluna sadat asiakkaat joutuivat kuitenkin pettymään.
Helsinkiläinen Riitta Eklund tilasi joulukalat etukäteen paikallisesta Tukkutorin Kala Oy:stä noutopalveluna.
Kun Eklund saapui aatonaattona paikalle noutamaan tilaustaan, edessä oli pitkä jono, vaikka yritys oli mainostanut ennakkotilausta mahdollisuutena välttää turhaa jonotusta.
– Kun saavuin jonoon, minulle kerrottiin, että tässä menee ainakin kaksi tuntia, Eklund kertoo.
Eklund päätti kuitenkin jonottaa, koska oli kerran paikalle saapunut. Kun hän viimein pääsi noutopisteelle sisään, hän kauhistui siitä, ettei ennakkotilauksia ollut pakattu etukäteen.
– Tilaukseni annettiin ensin väärälle ihmiselle. Kun sain sen, huomasin, että osa tuotteista puuttui ja osa tuotteista oli sellaisia, joita en halunnut. Mukana oli esimerkiksi aukaistu näkkileipäpaketti, Eklund naurahtaa.
Helsinkiläisen mukaan tilausten pakkaajat olivat vain pakkaamassa tilauksia ja kommentoivat, etteivät tiedä mitään muuta, vaikka jonot olivat pitkät ja asiakkaille toimitettiin vääriä tuotteita.
Tukkutorin Kala on saanut runsaasti negatiivisia arvosteluita Facebook-sivuillaan joulun aikana. Monet kommentoivat, etteivät ikinä saaneet tilaustaan ja ettei yritykseen ole saatu yhteyttä.
Osa kertoo myös, että ruuan laatu ei ollut yhtä hyvä kuin aiemmin.
Myös Eklund kertoo tilanneensa Tukkutorin Kalasta sushia, jonka päätyi heittämään roskiin.
– Tilaamani sushit olivat epäilyttävän näköisiä. Avokadokin oli jo mennyt niin tummaksi, ettei sitä voinut syödä.
"Olemme nukkuneet parin tunnin yöunet"
Tukkutorin Kalan toimitusjohtaja Kalle Huttunen sanoo, että ongelma johtui muun muassa yrityksen nettivarausjärjestelmästä ja siitä, että tilausten määrä yllätti yrityksen.
– Olemme tästä tilanteesta hyvin järkyttyneitä. Teimme kaikkemme, että asiakkaat saavat tilauksensa jouluksi, Huttunen kommentoi tilannetta MTV Uutisille.
– Olemme nukkuneet parin tunnin yöunia ja nekin kalaliikkeen lattialla.
Huttusen mukaan yritys sai noin 2000 tilausta, joista arviolta 200 jäi toimittamatta asiakkaille.
– Pyydän anteeksi kaikilta, jotka eivät saaneet tilaustaan. Palautamme heille rahat takaisin.
Myös Tampereella vaikeuksia
Toinen negatiiviseen valoon joutunut yritys on tamperelainen Edun Herkkukeidas. Pirkkalassa asuva Senja Tistelgrén oli tilannut ja maksanut joululaatikot ennakkoon kotiinkuljetuksella.
Tuotteet oli määrä toimittaa aatonaattona klo 12–16 välillä. Kun neljän jälkeen Tistelgrén ei ollut vielä kuullut tilauksestaan mitään, hän päätti ottaa Edun Herkkukeitaaseen yhteyttä.
– Soitin neljän jälkeen ja sieltä pahoiteltiin, että toimitukset ovat myöhässä. Sanottiin, ettei ole hätää ja taattiin, että ruoat kyllä saapuvat.
Tistelgrén soitti vielä saman illan aikana vielä kaksi kertaa Edun Herkkukeitaalle. Kummallakaan kerralla hän ei saanut vastausta tilauksen aikataulusta.
Edun Herkkukeidas palasi Tistelgrénille lopulta jouluaattoaamuna.
– Sieltä kysyttiin, että ovatko he vielä onnistuneet toimittamaan tilaustamme. Kun kerroin, että ei, he lupasivat toimittaa tuotteensa tunnin sisään.
Tistelgrénin tilaus toimitettiin lopulta taksilla vuorokauden myöhässä. Hän onnistui saamaan oikeat tuotteet, kun taas Facebook-kommentoinnin mukaan osa tilaajista ei ollut saanut kaikkia tilaamiaan tuotteita.
Tamperelainen Tistelgrén on hämmentynyt Edun Herkkukeitaan huonosta kommunikaatiosta. Hän joutui myös tekemään kaksi ylimääräistä kauppareissua, jotta sai joululaatikot varmasti pöytään, kun ei voinut olla varma saadaanko tilatut tuotteet toimitettua.
– Olisin toivonut, että meille olisi rehellisesti sanottu, että nyt on mokattu. Se olisi ollut meille ihan ok, sillä kyllähän vahinkoja sattuu.
"Ei tästä voi olla muuta kuin pahoillaan"
Tampereen Edun Herkkukeitaan toimitusjohtaja Saku Sandberg perustelee vaikeuksia niin, että tilausten määrä yllätti heidät. Tilauksia tuli Pirkanmaan alueelle noin 1000, kun aiempina vuosina niitä on tullut muutamia satoja.
Siksi toimituksia ei pystytty viemään asiakkaille aikataulussa.
– Meillä oli yrityksen puolesta kahdeksan autoa ajossa, mutta arviomme kuljetusten aikataulusta petti. Lopulta päädyimme pyytämään apua Taksi Tampereelta. Tilauksia oli parhaimmillaan toimittamassa asiakkaille yhteensä 15 autoa, mutta aikataulu petti silti.
Sandbergin mukaan yrityksen työntekijät tekivät pitkää päivää. Kiireessä ja väsyneenä joillekin asiakkaille on saatettu toimittaa vääriä tuotteita.
– Eihän tästä voi muuta kuin olla pahoillaan. Todella ikävä juttu varsinkin, kun monelle joulu on tärkeä juhla. Kokoustamme pyhien jälkeen ja mietimme, miten voimme korvata tämän asiakkaille.