Kotipizzan tarjouskampanjan suosio pääsi yllättämään. Asiakkaat kertoivat somessa jopa tuntien odotuksista.
Kotipizzan helmikuisen tarjouskampanjan valtaisa suosio pääsi yllättämään. 6.2.–8.2. pizzoja myytiin kaksi yhden hinnalla.
Esimerkiksi verkkokaupassa oli suuren asiakasmäärän takia teknisiä ongelmia. Moni asiakas kertoi somessa, ettei ravintoloita löytynyt listasta, tai tilaaminen ei onnistunut. Pizzaa joutui myös odottamaan tavanomaista kauemmin.
Yksi asiakas kertoi Facebookissa, että "pizzakelloon" tuli ensin 50 minuuttia lisää hakuaikaa, ja tämän jälkeen vielä 30 minuuttia lisää.
– Yrittäjiä käy tässä tilanteessa isosti sääliksi. Täälläkin tilaukset reilusti myöhässä, tupa täynnä nälkäisiä ruoan odottajia, jotka tulleet järjestelmän ilmoittamaan aikaan paikalle. Sitten työntekijät painavat hiki hatussa pizzaa uuniin minkä ehtivät. Ei tällainen taikinamyrsky heidän syynsä ole, asiakas toteaa.
Lue myös: Pauliina säästi yhdellä kauppareissulla 120 euroa – näin nipistät ruokalaskusta
Netin vääräleuat ehtivät jopa toivoa "ensi kerralla huonompaa tarjousta".
– Kohtuuton odotusaika ainakin Lappeenrannassa. 16.36 ja 16.41 tehdyt tilaukset, aika-arvioilla 90 ja 100 min. Ja kun sivut/seurantakin kaatuivat ja takkusivat, oli pakko mennä paikalle alkuperäisen aika-arvion mukaisesti, Facebookissa kuvaillaan.
– Tunnin paikan päällä odottelun jälkeen klo 19.10 pizzat olivat edelleen saamatta ja tekemättä, tässä kohtaa päätin lasten ja ruokaostosten kanssa lähteä kotiin odottelemasta, ilman pizzoja. Työntekijöille ihan kohtuuton ja tekemätön paikka, silti huumorilla ja hymy huulilla jaksoivat painaa.
Katso myös video: Pizzasta saa todella paljon parempaa kotiuunissa yllättävällä peltikikalla. Juttu jatkuu videon alla.
1:29Tällä peltikikalla saat pizzasta erityisen hyvää tavallisessa kotiuunissa, kertoo pizza-asiantuntija Mikko Peltonen.
Muillakin asiakkailla oli samantyylisiä kokemuksia.
– Lempäälän Himminpolun Kotipizzassa oli eilen uskomaton ryysis. Tilaus tehty n. klo 18.20 ja tilaus valmis n. klo 21.10. Henkilökunta teki parhaansa, unohtamatta ystävällistä asennettaan, josta ko. toimipiste onkin tunnettu. Pizzat olivat herkulliset ja täydelliset, kuten aina, toinen kommentoija toteaa ja jatkaa:
– Yrittäjät olisivat leiponeet varmasti vaikka aamuun asti saadakseen kaikki tilaukset valmiiksi, mutta valitettavasti ratkaisevat raaka-aineet loppuivat. Jonottavien asiakkaiden keskuudessa tunnelma oli yllättävän rento ja ymmärtäväinen muutamaa pientä poikkeusta lukuun ottamatta.
Lue myös: Suomalaiset ovat syöneet 15 vuotta Silvio Berlusconin mukaan nimettyä pizzaa – tämän takia nimi vaihdettiin
Osa asiakkaista huomauttaa, ettei pizzaa tarjouskampanjan aikana kenties kannata odottaa saavansa normaaliajassa.
– Ihan fyysisesti jo pizzauuni pystyy paistamaan vaan x pizzaa tunnissa ja keittiöön mahtuu x määrä työntekijöitä, Facebookissa todetaan.
"Huhhuh, melkein 300 tilausta tehtynä"
Moni ravintola onkin jälkikäteen kiittänyt sekä asiakkaitaan että pitkälle venynyttä henkilökuntaansa.
– Huhhuh, melkein 300 tilausta tehtynä (joista lähes jokainen sisälsi vähintään sen 2 pizzaa), nyt on kaikkensa antanut olo koko henkilökunnalla. Kaapit alkaa ammottaa tyhjyyttään, Mäntsälän Kotipizza kirjoitti tarjouskampanjan vanavedessä.
– Halutaan kiittää teitä kaikkia ihania asiakkaita ymmärryksestä, tämä kampanja todella venytti henkilökunnan, tilojen ja laitteiston sietokyvyn äärimmilleen, mutta selvittiin tästäkin, onhan meillä paras henkilökunta.
Järvenpään Kotipizza kertoi tarjouksen yllättäneen varautumisesta huolimatta.
– Tilauksia valitettavasti myöhästyi ruuhkapiikkien aikaan kovista ponnisteluista huolimatta, yritys totesi Facebookissa ja kiitti asiakkaita kärsivällisyydestä.
Kotipizza Halkokari, Minimani & Heinolankaari julkaisi tämän kuvan tarjouskampanjan loputtua. Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.
Paljon palautetta asiakkailta
– Tarjous kiinnosti kyllä laajasti ja isosti suomalaisia pizzarakastajia, Kotipizzan toimitusjohtaja Heidi Stirkkinen myöntää.
– Paikoitellen se tarkoitti sitä, että tietyissä ravintoloissa tiettyyn kellonaikaan oli aika paljon pizzoja jonossa. Valitettavasti kävi niin, että vaikka kuinka oltiin varauduttu ja valmistauduttu sekä ravintoloissa että ketjun päässä, iso kysyntä tiettyinä tunteina yllätti.
Perjantai- ja lauantai-iltaisin kauppa käy tavallisestikin hyvin. Stirkkinen itse oli lauantaina töissä Lönnrotinkadun Kotipizzassa neljästä puoli kymmeneen.
– Neljän aikaan ei ollut oikeastaan ruuhkia lainkaan, toimitusajat olivat normaalipäivien mukaisia. Alkuillasta ajat kuitenkin venyivät helposti yli tuntiin, jopa pidempään. Toisaalta paikoitellen on ollut myös ravintoloita, joissa ei juurikaan isoa painepiikkiä tullut, Stirkkinen kuvaa.
Paljon palautetta tuli myös asiakkailta. Tähän oli varauduttu, ja esimerkiksi livechat netissä oli auki.
– Tiedusteluja tuli esimerkiksi tilausten tilasta, Stirkkinen kuvaa.
Moni myös ymmärsi yrittäjien kiirettä.
– Paikan päällä tuli paljon myös positiivisia palautteita. Asiakkaat kun tulivat noutamaan pizzaa, ja vielä vähän kesti, heiltä tuli tsemppiviestejä.
Lauantaihin osui myös UMK-finaali. Stirkkinen ei osaa sanoa, miten paljon se vaikutti. Toisaalta vaikutusta ei voi kieltääkään.
– Toki tv-katsojat ovat olleet ruutujen ääressä, ja aina, kun on iso tv-ohjelma, joka vetää kotisohville, se herättää ruokailuajatuksia. Voi olla, että silläkin oli osansa.