Rallin MM-sarjaan ollaan tekemässä jo ensi kaudeksi mahdollisesti isojakin uudistuksia, joilla pyritään saamaan sarjasta aiempaa kiinnostavampi paitsi katsojille myös autonvalmistajille. Yhtenä mahdollisena sääntömuutoksena on väläytetty takavuosilta tuttua aika-ajoerikoiskoetta.
Ensimmäisen ajopäivän lähtöjärjestys on määrittynyt vuodesta 2017 lähtien MM-sarjan pistetilanteen mukaan. Eniten pisteitä kerännyt kuljettaja joutuu lähtemään torstain ja perjantain erikoiskokeille ensimmäisenä, mikä tietää varsinkin lumella ja soralla ajettavissa kilpailuissa monesti aikatappiota taaempaa lähteviin verrattuna. Vastaava sääntö oli käytössä jo 2014.
Vuosina 2015–2016 MM-sarjan johtaja toimi aura-auton roolissa myös toisena täytenä ajopäivänä, tosin 2015 superrallisäännöllä kisaa jatkaneet kuskit pantiin toisena päivänä hänen eteensä.
Tuolloin Volkswagenilla mestaruuksia kahminut Sébastien Ogier on ollut lähtöjärjestystä koskevan säännön kärkkäimpiä arvostelijoita, ja onpa Kalle Rovanperäkin tehnyt viime vuosina selväksi, ettei ensimmäisenä reitille lähteminen ole monestikaan kovin mielekästä.
Jotkut ovat haikailleet paluuta vuosiin 2012–2013, kun MM-rallien alla ajettiin erillinen aika-ajoerikoiskoe, jonka jälkeen kuskit pääsivät valitsemaan ensimmäisen päivän lähtöpaikkansa kyseisen ek:n paremmusjärjestyksessä.
MTV Katsomon rallistudiossa selostaja Juho Kokko pohdiskeli ääneen säännön palauttamista MM-sarjaan osana tulevaa uudistusta, mutta vieressä asiantuntijana toiminut, tällä kaudella neljä MM-rallia Hyundain Rally1-autolla ajanut Teemu Suninen tyrmäsi ajatuksen ykskantaan.
– Jos ihan rehellisiä ollaan, niin sarjassa on tasan yksi kuljettaja, joka haluaa aika-ajon, ja se on Kalle Rovanperä. Kaikki muut vastustavat sitä. Se olisi lajin kannalta huono juttu, koska se tekisi Kallesta vielä ylivoimaisemman.
Sunisen tarkemmat perustelut näkemykselleen ovat katsottavissa jutun pääkuvana olevalta videolta.