Kansainvälisen autoliiton (FIAn) alainen maailman moottoriurheiluneuvosto teki keskiviikkona Bakussa useita rallin MM-sarjaan vaikuttavia päätöksiä, ja lisääkin on tulossa.
LUE MYÖS: Teemu Suninen jäi ilman ajopaikkaa – manageri ärähti Hyundain päätöksestä: "Siellä ei tiedetä, mitä tehdään"
LUE MYÖS: Iso päätös rallin MM-sarjassa – yllätystaho valittiin merkittävään rooliin
FIAn varapuheenjohtajistoon kuuluvan, vuoden 2001 rallin maailmanmestarin Robert Reidin vetämässä kokouksessa päätettiin suurimpina asioina paitsi uudesta rengasvalmistajasta kaudelle 2025 myös uuden pistejärjestelmän perusperiaatteista kaudelle 2024.
Pisteuudistuksen tavoitteena on lisätä jännitystä ja kilpailua etenkin rallien sunnuntaipäiviin, joina kuljettajat ajavat nykyään kovaa käytännössä vain viimeisellä, lisäpisteitä tuottavalla erikoiskokeella – eikä silläkään ole viimeisten 13 vuoden aikana ollut käytännössä minkäänlaista merkitystä.
LUE MYÖS: Näkökulma: Kalle Rovanperän säkenöinti sokaisee todellisuudelta – MM-rallien ratkaisuhetkiin kätkeytyy kiusallinen ristiriita
Nykyinen pistejärjestelmä on ollut kuljettajien ja kartanlukijoiden kohdalla käytössä vuodesta 2017, valmistajien kohdalla vuodesta 2021 lähtien.
Yksityiskohdat uudesta pistejärjestelmästä vahvistaa myöhempänä ajankohtana erillinen neuvoston alainen työryhmä.
Keskiviikkona päätettiin myös merkittävästä rajoituksesta Rally1-autojen hybridiyksiköiden käyttöön liittyen. Ensi kaudella valmistajien MM-pisteistä ajavissa autoissa on mahdollista käyttää vielä yhdeksää uutta yksikköä, mutta vuosina 2025–2026 sääntöjen sallima enimmäismäärä putoaa kolmeen.
Pääluokassa testierikoiskoe on jatkossa ajettava läpi vähintään kaksi kertaa, ja kolmas kerta pyhitetään MM-sarjan kaupalliset oikeudet omistavan WRC Promoter -yhtiön määrittämille media- tai vip-kyydityksille.
Kakkosluokan kuljettajat saavat puolestaan vihdoin käyttöönsä etuautot asfalttiralleihin. Lisäksi kakkosluokan lähtöjärjestys perjantain ajopäivinä yhtenäistetään pääluokan kanssa.
Suuremmista linjanvedoista MM-sarjan tulevaisuuteen liittyen vastaa erillinen työryhmä, jonka työ on alkanut jo tällä viikolla Bakussa. Työryhmän alustava mietintö tullaan esittämään maailman moottoriurheiluneuvostolle ja erilliselle MM-rallikomissiolle seuraavien kahden viikon kuluessa.
Työryhmä puntaroi niin teknisiä, urheilullisia kuin kaupallisia yksityiskohtia, ja tarkoituksena on käsitellä myös lajin kehitystä ruohonjuuritasoa myöten.
Työryhmää johtavat Reid ja toinen maailmanmestari, Ari Vataselle nuottia vuonna 1981 lukenut ja sittemmin muun muassa Subarun MM-rallitoimintaa pyörittänyt David Richards.