Singaporen katuradan aiheuttamat mystiset häiriöt F1-autoille eivät ole pelkkää myyttiä, kertoo MTV Sportin asiantuntija Ossi Oikarinen.
Marina Bayn alueelle sijoitettu rata palautti vuonna 2008 Singaporen F1-kalenteriin 35 vuoden tauon jälkeen. Ensimmäisinä kisavuosina tiimit kuitenkin havaitsivat autojen elektroniikassa outoja ilmiöitä.
– Voimavirtajohdoista tuli häiriötä auton elektroniikkaan – eteenkin vaihteistoelektroniikkaan, joka on juuri siinä pohjan alla. Auto ei ole niin hyvin häiriösuojattu, koska normaalisti sellaista ongelmaa ei ole muilla radoilla, Oikarinen kertoo.
McLarenin tekninen johtaja Tim Goss kertoo ongelmien ilmenneen vain yhdessä tietyssä kohdassa rataa Anderson-sillan paikkeilla.
– Sensorit alkavat näyttää outoja lukemia ja kaasupolkimen sekä kytkimen ohjaimet alkavat liikkua eivätkä ole enää kuljettajan hallinnassa, Goss toteaa F1 Fanaticin haastattelussa.
Gossin mukaan vaihteen vaihtaminen häiriön aikana sai joskus kaasun, kytkimen ja vaihdesylinterin ajoituksen menemään pieleen, mikä saattoi hajottaa vaihdelaatikon.
Hybridimoottoreihin siirryttäessä vuonna 2014 asia jouduttiin ottamaan erityiseen huomioon, mutta Oikarinen kertoo, että ongelmaan oli löydetty ratkaisu jo paljon aikaisemmin.
– Ei sillä enää ole vaikutusta, koska kaikki tiimit ovat oppineet sen homman. Ensimmäisinä vuosina joillakin tiimeillä tuli ongelmia juuri sen takia, että radan alla meni voimalinjoja. Sellaista ei tapahdu juuri muualla.
Muilla katuradoilla lähinnä radan pinta aiheuttaa tiimeille päänvaivaa, johon ei juuri suljetuilla radoilla törmää.
– Katuradat ovat aika pomppuisia ja radan pinta paranee ihan älyttömästi viikonlopun aikana, mutta myös aika-ajojenkin aikana. Se on se asia, joka pitää ottaa huomioon, kun suunnitellaan aika-ajotaktiikkaa, Oikarinen tietää.
– Esimerkiksi Monacossa on tyypillistä, että siellä uudelleenasfaltoidaan joku osa radasta ja se on ihan erilainen kuin edellisenä vuonna. Se tekee siitä haastavan talleille.
F1-kisoja isännöivät kaupungit joutuvat ottamaan muutenkin kisajärjestelyt huomioon kaupunkisuunnittelussaan.
– Toki he joutuvat ottamaan ykköset sillä tavalla huomioon, ettei radalla saa olla mitään raitiovaunukiskoja ja muita. Myös mahdollinen vedenpoisto pitää olla järjestetty ja turvarakenteet on saatava kohdilleen. Sinne ei voi tehdä sellaisia konstruktioita, jotka tekisivät radankäytöstä mahdotonta, Oikarinen sanoo.