Snapchat tulee uudistumaan merkittävällä tavalla. Päätös tehdä laajoja muutoksia sovelluksen toimintaan on reaktio Snapchatin menestyksen ja kasvun taantumiseen.
”Yksi asia, jonka olemme vuosien aikana kuulleet on, että Snapchatia on vaikea ymmärtää ja hankalaa käyttää, ja tiimimme on on työskennellyt vastatakseen tähän palautteeseen”, kommentoi Snapchatin perustaja, Snapiksi nimensä lyhentäneen yhtiön toimitusjohtajana toimiva Evan Spiegel nyt tulosjulkistuksen yhteydessä.
Spiegelin mukaan muutos tulee olemaan niin merkittävä, että aluksi sillä voi olla negatiivisia vaikutuksia yhtiön liiketoimintaan. ”On olemassa suuri todennäköisyys, että sovelluksemme uudelleensuunnittelu tulee häiritsemään liiketoimintaan lyhyellä aikavälillä, emmekä vielä tiedä miten yhteisömme käyttäytyminen tulee muuttumaan heidän alkaessa käyttää päivitettyä sovellusta.”
Snapchatia on erityisesti kritisoitu sen vaikeaselkoisesta käyttöliittymästä, joka ei ole intuitiivinen vaan pitää osata. Tämä on todennäköisesti hidastanut Snapchatin käyttäjämäärien kasvua sekä palvelun yleistymistä vanhempien käyttäjien keskuudessa. Snapchatin päivitys saattaa myös viedä sitä kohti automaattisesti käyttäjälle tarjottua, ja algoritmein järjestykseltään räätälöityä sisältöä Facebookin ja Instagramin tavoin.
Spiegel totesi Snapin tutkivan Snapchatin sisällön tarjoamista ”personoidummalla ja enemmän relevantilla tavalla säilyttäen kuitenkin yhä sovelluksen tutkittavan luonteen”.
Lisäksi sovelluksen toiminnallisen uudistuksen ohella Snap rakentaa uutta versiota Snapchatin Android-sovelluksesta alusta alkaen. Snapchatin Android-version heikko toiminta on nähty palvelun käytettävyyden haastavuuden ohella toiseksi merkittäväksi kasvua hidastaneeksi tekijäksi.
Syyskuussa päättyneeltä vuosineljännekseltä Snap raportoi 208 miljoonan dollarin liikevaihdon 62 prosentin kasvulla vuotta aiemmasta. Liiketappio kuitenkin kasvoi samalla ajanjaksolla 131 miljoonasta 462 miljoonaan dollariin ja Snap teki nyt yhteensä 443 miljoonaa dollaria tappiollisen tuloksen.
Snapchatin päivittäinen käyttäjämäärä kasvoi 153 miljoonasta 178 miljoonaan eli 17 prosentilla vuotta aiemmasta. Edeltävästä huhti-kesäkuun neljänneksestä Snapin käyttäjämäärä kasvoi nyt kuitenkin vain kolmella prosentilla.
Kolmannella vuosineljänneksellä Snap kirjasi tulokseensa myös 39,9 miljoonan dollarin alaskirjauksen myymättömistä Spectacles-kameralaseista. Aiemmin on raportoitu Snapin arvioineen lasien kysynnän väärin ja sille jääneen varastoihin jopa satojatuhansia myymättömiä Spectacles-laitteita.