Audin brändipomo on valottanut yhdysvaltalaiselle Road and Track -julkaisulle, millaista ajatustyötä saksalaisvalmistaja tekee uusia malleja suunnitellessaan. Hän nosti esiin kolme esimerkkiasiakasta, joita se käyttää S-sarjan mallien suunnitteluprosessissa pitääkseen fokuksen halutussa asiakasryhmässä.
Audilla, kuten muillakin autovalmistajilla, on aina mielessään jonkinlainen kuvitteellinen ihanneasiakas, kun se suunnittelee uusia mallejaan.
Audin brändistrategiasta vastaava johtava Jessica Thor kertoi yhdysvaltalaiselle Road and Track -autojulkaisulle, millaisten henkilöiden se haluavan hankkivan sen S-malliston ajoneuvoja.
Kolme eri autoa – kolme eri ihanneasiakasta
Yleisesti ottaen valmistajan S-malleihin päätyvän asiakkaan Thor kertoo olevan henkilö, joka tavoittelee jatkuvasti parempaa, ei koskaan tyydy mihinkään ja joka pyrkii aina haastamaan itsensä.
– He eivät yritä kilpailla vierustoverinsa kanssa, vaan etsivät kokemuksia, joiden avulla puskevat itseään eteenpäin, Thor kertoi Road and Trackille.
S-malleja ostavat asiakkaat eivät suostu Thorin mukaan tyytymään karvalakkimalleihin – eivät autovalinnoissaan tai muutenkaan elämässään. He ovat kuitenkin hyvin erilaista porukkaa verrattuna vieläkin tehokkaampia RS-malleja ostaviin asiakkaisiin.
– S-malleja ostavat haluavat arkipäivän suorituskykyä. Heidän ylpeytensä on hiljaisempaa, he eivät osta statussymboleita.
Tavoittaakseen kuvittelemansa ihanneasiakkaan, Audin on oltava hereillä sekä tarjottava tuotteitaan ja palveluitaan ympäristöissä, joissa se uskoo kyseisten asiakkaiden liikkuvan.
– Yritämme selvittää, mitä he lukevat ja mitä he kuuntelevat. Haasteena on pysyä aina askeleen heidän edellään. Oli kyseessä sitten suosittu podcast, jokin teknologinen härveli tai verkkosivusto, he todennäköisesti tiesivät siitä jo puoli vuotta sitten, joten meidän on selvitettävä, missä he tulevat olemaan, hän totesi autojulkaisulle.
Alla olevat kuvayhdistelmät ovat toimituksen käsialaa, eivätkä kuvien henkilöt liity Audiin.
Sophia: S6
Audin ihanneasiakas S6:n tapauksessa on perinteitä kunnioittava ja vaativaa perhe-elämää viettävä uraohjus nimeltä Sophia, joka arvostaa viimeisintä teknologiaa sen vuoksi, että se helpottaa hänen hektistä elämäänsä.
Brent: S7
Brent törsää mielellään saadakseen jotain hieman ekslusiivisempaa. S7 on käytännössä S6 hieman sporttisemmissa kuorissa, mutta tästä erosta Brent on valmis maksamaan – kuten monista muistakin hankinnoistaan.
Robert: S8
Audin sedan-malliston lippulaiva on A8-edustusauton suorituskykyisempi variantti S8. Bisnesluokassa ympäri maailmaa lentelevä toimitusjohtaja-Robert matkustaa autossaankin takapenkillä ja nauttii sen suorituskyvystä samalla sanomalehteä lukien.
Lähde: Road and Track
Lue myös: Skodan maine kivunnut jo premium-brändien kantaan – ylivoimainen ykkönen tulee edelleen Saksasta