– Valotaiteen arvostus on nousussa, mutta Helsingissäkin on yhä liikaa roskavaloa. Jättimaiset mainosvideoseinät ovat aivan kauheita, tylyttää Helsinki Lux-valofestivaalin suunnittelija Matti Jykylä.
Matti Jykylän näkemyksen mukaan harkitsematon mainosvalon tuuppaaminen pilaa maiseman. Pahimpana esimerkkinä hän pitää Helsingin Narinkkatorin jättimäistä videotaulua.
– Ei ymmärretä ollenkaan, että valoteho on ympäristöön liian suuri. Kyllä se mainos menisi perille vähemmälläkin valolla, ei minulla ole mitään markkinointia vastaan. Mutta kai sitten julkisivulautakunta tuollaisenkin hyväksyy, miettii Jykylä.
Museo uudessa valossa!
Jykylä on ollut suunnittelemassa loppiaisena avautuvan Lux Helsinki-festivaalin yleisilmettä sekä eritoten yhtä sen teosta. Hän on mukana Sun Effects-yrityksen työryhmässä, joka on tehnyt Ateneumin julkisivusta valotaideteoksen. "Architeinment", luonnehtii valosuunnitelija.
– Halusimme näyttää museon todella uudessa valossa. Viihteen puolelle menee. Ilomielinen ja värikäs, ei turhan syvällinen eikä museaalinen.
Ateneum on myös portti kansainväliseen näyttelyyn, joka kulkee museon kulmalta yliopiston ja Senaatintorin kautta Espalle ja sieltä edelleen Bulevardille, Vanhaan kirkkopuiston ja lopulta Annantalolle.
Vain viiden päivän festari - mitä järkeä?
Teoksia on kaikkiaan 16, taiteilijoita myös Saksasta, Belgiasta, Ranskasta ja Kanadasta. Näyttelyn ohessa piisaa ohjelmaa katukeittiöistä lasten leikkipaikkoihin ja discojameihin.
Lux Helsinki on ollut aiemmin 10-päiväinen, nyt vain viisi päivää. Kaupunki on tilannut näyttelyn kokoamisen Sun Effectsiltä. Taiteellinen johtaja Ilkka Paloniemi, miten järkevää on pystyttää valtavia valoteoksia vain muutamaksi päiväksi?
– Teokset vaativat vartiointia ja teknistä henkilökuntaa koko ajan. Festivaalin lyhentämisestä säästyvällä rahalla saimme enemmän teoksia. Laitamme mieluummin rahaa itse taiteeseen, sisältöön kuin järjestelyihin, perustelee Paloniemi.
Taiteilijoilla on toki vapaus tehdä ja tarjota millaisia teoksia hyvänsä, mutta voisiko valotaidetta kehittää myös siihen suuntaan, että teokset voisivat olla kaupunkilaisten ilona läpi pimeän talven?
Helsingistä valon edelläkävijä?
– Tätä on mietitty liki joka kaupungissa maailmalla, joissa on vastaavia näyttelyitä. Sun Effectsin tehtävä on koota viiden päivän festivaali, ei tehdä pysyvämpää. Ainahan muutakin voi toki ehdottaa.
Paloniemen mukaan Lux Helsingin voima hetkellisyydessä, se on arjesta poikkeavaa. Hän arvelee, että jos valoteokset olisivat kulmilla läpi talven, niistä tulisi liian arkisia.
Lux Helsingin suosio on kasvanut huimasti. 2011 kävijöitä laskettiin 15 000, viime vuonna 220 000. Ymmärrys valotaidetta kohtaan on hyvässä tuulessa. Parhaimmillaan Helsinki voisi brändäytyä eurooppalaisena valon matkailukaupunkina. Se mihin stadilainen kyllästyy, on aina turistille uutta.