STT:n selvitys: Näin Venäjän kaksoiskansalaisten kuljetusfirmat ovat porskuttaneet Suomessa sodan aikana

Kuljetusalalla on Suomessa muun muassa Venäjän kaksoiskansalaisten pyörittämiä yhtiöitä, joiden liikevaihto on harpannut venäläisyhtiöiden pakotteiden aikana. Yhtiöt ovat olleet työsuojeluviranomaisten hampaissa.

Venäläisillä maantiekuljetusyhtiöillä ei ole talouspakotteiden vuoksi juuri ollut asiaa EU:n maanteille pariin vuoteen. EU kielsi venäläisyhtiöitä kuljettamasta tavaraa unionin alueella sen jälkeen, kun Venäjä laajensi hyökkäystään Ukrainassa alkuvuodesta 2022.

Sodan vaikutukset osaltaan painoivat Suomen taantumaan, joka on Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastojen mukaan purrut myös logistiikka-alalle. Taloudellinen alakulo ei ole osunut alalla kaikkiin, vaan jotkin yritykset ovat saaneet myötätuulta purjeisiinsa.

STT selvitti kuljetusyrityksiä, joiden liiketoiminta on porskuttanut EU-pakotteiden ja talouskurimuksen keskellä. STT on tarkastellut Moroz, PLC Transit Service, Omega-trans ja Tornado Logistics -yhtiöiden toimintaa vuosina 2021–2023.

Yhtiöillä on ollut haasteita noudattaa suomalaisia työsuojelusäädöksiä. Yhtiöiden vastuuhenkilöistä valtaosalla on Suomen lisäksi Venäjän kansalaisuus.

Miljoonavoittoja

Morozin, PLC Transit Servicen ja Omega-transin liikevaihdot nousivat merkittävästi viime vuosina. PLC Transit Service -yhtiön liikevaihto on yli kaksinkertaistunut kahdessa vuodessa. Se oli viime vuonna yli 14 miljoonaa euroa. Varsinkin Moroz ja Omega-trans ovat myös takoneet omistajilleen merkittävää voittoa.

Morozin liikevaihto oli vielä tilikaudella 2021 noin 10 miljoonaa euroa, mistä se hyppäsi seuraavana vuonna 16,2 miljoonaan. Liiketulos nousi vajaasta 400  000 eurosta lähes kahteen miljoonaan, ja suunta jatkui ylöspäin myös viime vuonna.

Moroziin kiinnittyy voimakkaasti henkilöstövuokrausfirma Finzer, jolta yhtiö on työsuojelutarkastusasiakirjojen mukaan vuokrannut työvoimaa. Finzerin liikevaihto nousi vajaaseen 4,7 miljoonaan euroon viime vuonna. Kasvua vuodesta 2021 oli vajaat 50 prosenttia. Finzer on kuitenkin tehnyt liikevaihtoonsa nähden pientä voittoa tai tappiota viime vuodet.

Omega-trans-yhtiön liikevaihto kääntyi kasvuun jo ennen hyökkäyssodan laajenemista. Vielä vuonna 2020 sen liikevaihto oli hieman alle 10,5 miljoonaa mutta kasvoi seuraavan vuoden aikana niin, että vuoden 2022 helmikuussa alkaneella tilikaudella se oli jo runsaat 27 miljoonaa euroa. Liikevaihto pysytteli viime vuonna samalla tasolla. Liiketulos oli vuoden 2022 käsittäneenä tilikautena lähes kuusi miljoonaa euroa.

Traficomin tilastojen mukaan STT:n tarkastelemissa yhtiöissä liikenteessä olevien autojen määrä on kasvanut kolmanneksella vuodesta 2021 niin, että autoja oli huhtikuussa lupatietojen perusteella reilut 300.

Venäläistä työvoimaa ratin takana

Jokaisen STT:n selvityksessä olleen yhtiön vastuuhenkilöistä löytyy vähintään yksi Suomen ja Venäjän kaksoiskansalainen. Yhtiöillä on muitakin kytkyjä Venäjälle, ja moni niistä on pitänyt myös venäläisiä työntekijöitä. 

Esimerkiksi Moroz etsi tämän vuoden toukokuussa ilmoituksella kuljettajia Venäjälle. Morozille työvoimaa hoitavan Finzerin omisti ainakin vielä vuonna 2020 Suomen ja Venäjän kaksoiskansalainen, nainen, joka on Moroz-yhtiön toimitusjohtajan Dmitri Morozin puoliso.

PLC Transit Service puolestaan on aluehallintoviraston (avi) tarkastusasiakirjojen mukaan ollut sopimussuhteessa ulkomaiseen henkilöstövälitysyhtiöön, jonka osoite on Pietarissa. PLC-yrityksen toimitusjohtaja ja hallituksen jäsen Ilja Patruhin kertoo STT:lle, että yhtiö kuitenkin hankkii kuljettajat pääsääntöisesti Suomesta työvoimatoimiston kautta.

Venäjän ja Suomen kaksoiskansalaisten yritystoiminta Suomessa kuljetusalalla on sallittua EU:n kuljetusalalle asettamista pakotteista huolimatta. Pakotteiden ulkopuolisten tavaroiden kuljettaminen EU:n ja Venäjän välillä on sekin sallittua. STT:n tiedossa ei ole, että nimettyjä yhtiöitä tai niiden vastuuhenkilöitä epäiltäisiin pakotteiden kiertämisestä. Venäläisten kuljettajien on myös sallittua työskennellä Suomessa logistiikka-alalla.

EU asetti Venäjältä toimiville kuljetusyhtiöille kiellot unionin alueelle, jotta Venäjän teollisuuden olisi entistä vaikeampaa hankkia tarvitsemiaan raaka-aineita. Vaikeammaksi tavarantoimitus on voinut pakotteiden vuoksi muuttua, mutta ei täysin mahdottomaksi.

PLC:n johtaja: Ei ajoja Venäjälle

Venäläisyhtiöiden kieltäminen EU-markkinoilta vaikuttaa liiketoiminnan laajenemisen valossa tavalla tai toisella hyödyttäneen joitain Suomessa toimivia yhtiöitä. Joillekin se on ehkä vapauttanut tilaa toimia Venäjällä tai venäläisiltä vapautuneilla markkinoilla. Toiset se on saattanut ohjata hakemaan kasvua uusilta alueilta.

STT:lle PLC Transit Servicen Patruhin kertoo, että yrityksen kasvun taustalla on yrityskauppa. Patruhinin mukaan Skandinavia ja Manner-Eurooppa ovat yrityksen pääsuunnat. Venäjälle he eivät Patruhinin mukaan kuljeta tavaraa.

–  En ole hirveästi panostanut Venäjän-markkinoihin enkä aio jatkossakaan, se on liian riskillinen markkina, hän sanoo.

Myöhemmin Patruhin ei enää vastannut STT:n haastattelupyyntöön, joten hän ei ole kommentoinut kansalaisuuden tai pakotteiden vaikutuksia yrityksensä toimintaan.

Omega-trans-yhtiön edustajat kieltäytyivät haastattelusta, eikä yhtiöstä vastattu myöskään STT:n sähköpostitse lähettämään kommenttipyyntöön siihen, mikä kasvua olisi voinut selittää.

"Rekat ovat seisseet puoli vuotta"

Tornado Logistics on toiminnaltaan muita pienempi. Se poikkeaa muista selvityksen yhtiöistä, sillä sen liikevaihto putosi viime vuonna puoleen aiemmasta, noin parin miljoonan euron tasosta. Yhtiön tulos on kuitenkin pysynyt voitollisena.

Se on aiemmin ollut lähes kokonaan venäläisomistuksessa. Tornado Logisticsia johtaa ja siitä puolet omistaa venäläinen Oleg Fokin. Yhtiön tekemä yrityskauppa Pohjois-Karjalan Ilomantsissa nousi viime vuonna otsikoihin. Yhtiö osti vanhan teollisuuskiinteistön, mutta puolustusministeriö myöhemmin kielsi kaupan mahdollisen maanpuolustusriskin vuoksi.

Fokin kertoo STT:lle, että yhtiö on toistaiseksi lopettanut kaiken kuljetustoiminnan ja keskittyy muuhun liiketoimintaan. Hänen mukaansa päätökseen vaikuttivat pakotteet ja myös Suomen itärajan sulku. Kuljettaminen Viron kautta on hänen mukaansa epäkannattavaa.

–  Kaikki rekat ovat seisseet puoli vuotta, ja nyt yritämme myydä niitä. Yhtään halukasta (ostajaa) ei ole, Fokin sanoo.

–  Ymmärrän, että jotkin (yritykset) keksivät jotain, hän jatkaa.

Ennen kesäkuuta EU ei puuttunut pakotteillaan unionin alueelle rekisteröityihin kuljetusyhtiöihin ja niiden omistukseen. Tornado-yhtiön omistuksessa on silti tapahtunut muutoksia EU:n kuljetusalalle kohdistamien pakotteiden jälkeen. Kaupparekisteritietojen mukaan Tornado Logisticsin omistivat vielä vuonna 2021 venäläinen Fokin, suomalais-venäläinen mies ja venäläinen nainen. 

Kesäkuussa 2022, pari kuukautta EU:n asettamien pakotteiden jälkeen, venäläisnaisen omistus oli yhtiökokouspöytäkirjan mukaan siirtynyt Fokinin yhtiökumppanina olevalle miehelle.

Fokin kertoo, etteivät pakotteet olleet omistusjärjestelyn syynä vaan nainen oli hänen mukaansa mukana väliaikaisesti yhtiön projektin vuoksi.

Tulli: Poikkeavaa toimintaa havaittu

EU on kiristänyt kuljetusyhtiöiden pakotteita kahdesti. Aluksi ne oli suunnattu pelkästään Venäjältä operoiviin kuljetusyhtiöihin. Vuonna 2023 unioni kielsi Venäjän rekisterikilvissä olevat rekkojen perävaunut ja puoliperävaunut EU:n alueella. 

Vasta kesäkuussa 2024 venäläisten kuljetusyhtiöiden EU-kieltoa kiristettiin kattamaan myös EU-alueella toimivat yhtiöt, joiden omistajista vähintään 25 prosenttia on Venäjän kansalaisia. Tuoreimmalla kiristyksellä on ulkoministeriön mukaan tarkoitus estää pakotteiden kiertäminen.

EU jätti kuitenkin esimerkiksi kaksoiskansalaisten ja oleskeluluvalla EU-maassa asuvien venäläisten pyörittämät yhtiöt pois pakotteiden piiristä. Jos unioni olisi ulottanut pakotteet kaksoiskansalaisiin, olisi se mahdollisesti rajoittanut EU-jäsenvaltion kansalaisen oikeutta harjoittaa elinkeinoaan.

Tullin valvontajohtaja Hannu Sinkkonen kertoo STT:lle yleisellä tasolla, että Tullissa on myös huomattu kaksoiskansalaisten yrityksiin liittyvää problematiikkaa. 

Sinkkonen ei kuitenkaan ota kantaa siihen, onko Tullilla parhaillaan mahdollisesti käynnissä tai käynnistetty esitutkintaa epäillystä pakotteiden kiertämisestä Suomen kuljetusalalla.

–  On havaittu poikkeavaa toimintaa kuljetusliikkeiden tiimoilta, on ryhdytty toimenpiteisiin ja osassa on esitutkinta suoritettu, hän sanoo yleisellä tasolla.

Sinkkosen arvion mukaan Suomessa on eri aloilla yhtiöitä, jotka ovat tavalla tai toisella hyötyneet parhaillaan voimassa olevista pakotteista EU:n ja Venäjän välillä.

Tarkastukset paljastivat puutteita

Aluehallintovirastojen vuodesta 2021 lähtien tekemissä tarkastuksissa jokaiselta STT:n tarkastelemalta yritykseltä on löytynyt myös eri asteisia puutteita. 

Tarkastuskertomusten mukaan esimerkiksi ajoneuvoja on kuljetettu ilman kuljettajaa yksilöivää kuljettajakorttia. Ajo- ja lepoaikasäädöksiä ei ole noudatettu, digitaalisia ajopiirtureita on jätetty määräaikaistarkastamatta eikä niitä ole lukittu yritystä yksilöivällä yrityskortilla.

Avin mukaan ongelmia on ollut lisäksi muun muassa ulkomaalaisten työntekijöiden työnteko-oikeuden perusteiden esittämisessä, työaikakirjanpidossa ja työntekijöiden kirjallisten työsopimusten esittämisessä.

Esimerkiksi vuonna 2021 avi kiinnitti huomiota siihen, että Omega-transin kuljettajan enimmäisajoaikoja oli ylitetty ja lepoaikoja alitettu kymmeniä kertoja niin, että avi arvioi rikkomukset vakaviksi tai erittäin vakaviksi.

Ajopiirturi- ja lepoaikarikkeitä avi kirjasi myös Tornado Logisticsissa. Avi kiinnitti viime syksynä huomiota PLC-yhtiön käyttämään ulkomaiseen vuokratyövoimaan. Yhtiö ei avin mukaan ollut huolehtinut siitä, että sen käyttämä, Venäjälle sijoittuva henkilöstövälitysyhtiö oli tehnyt työsuojeluviranomaisille tarvittavia ilmoituksia ulkomaisesta työvoimasta. Avi penäsi yhtiöltä tänä vuonna myös ajopiirturitietoja.  Patruhinin mukaan asiaa on hoidettu avin kanssa, ja myös avi vahvistaa saman.

Tornado-yhtiön Fokinin mukaan yhtiö hoiti velvoitteet aiemmin huolella mutta huomautuksia on voinut löytyä sittemmin, kun autot eivät ole liikkuneet.

"Annetuilla toimintaohjeilla ei vaikutusta"

Erilaiset työsuojelurikkomukset ovat aluehallintovirastojen mukaan kuljetusalalla yleisiä. Keväällä virastot kertoivat yhteistiedotteessa, että kolmella neljästä kuljetusyhtiöstä on havaittu ajo- ja lepoaikarikkomuksia ja joka toisessa yhtiössä niitä valvovia laitteita on käsitelty väärin.

Moroz-yhtiötä avi on huomauttanut poikkeuksellisen tiukasti. Viime vuoden lopulla tehdyssä tarkastuskertomuksessa todetaan useaan kertaan, että "aiemmin annetuilla toimintaohjeilla ei mitä ilmeisimmin ole ollut vaikutusta" yrityksen toimintaan.

Raportin mukaan esimerkiksi kuljettajan huomattiin käyttäneen viime vuoden alusta lähtien säännöllisesti suomalaista ja venäläistä kuljettajakorttia ajossa peräkkäin ajovuorokauden aikana. Morozista kerrottiin aville, ettei heillä ollut tietoa siitä, miksi kuljettajalla on kaksi korttia. Yrityksessä on myös usein alitettu lepoaika.

Avin tarkastusraportin mukaan Morozin toimitusjohtaja Dmitri Moroz kertoi tämän vuoden alussa aville, että yritys vuokraa kuljettajat toiselta yritykseltä, minkä jälkeen autot ja kuljettajat vuokrataan eteenpäin asiakkaille.

Toimitusjohtajan mukaan heillä ei ole määräysvaltaa kuljettajiin, vaan kaikki työnjohtovalta kuljettajiin on ajoneuvot kuljettajineen vuokraavalla asiakkaalla. Moroz ei suostunut nimeämään asiakkaitaan aville.

Moroziin kytkeytyvä Finzer on myös saanut avin tarkastuksissa huomautuksia. Finzeristä viime vuodelle kirjatun tarkastusraportin mukaan avin tarkastaja arvioi, ettei yhtiö ollut maksanut työntekijöille alan työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Avi on ilmoittanut Finzer- ja Moroz-yhtiöissä tehdyistä havainnoista poliisille.

STT ei tavoittanut Finzeriä sille ilmoitetusta puhelinnumerosta eikä sähköpostitse. Dmitri Moroz kertoi suostuvansa haastatteluun kymmenientuhansien eurojen maksua vastaan. STT ei maksa haastatteluista.

Lue myös:

Lue myös:

    Uusimmat