Suojateillä kuolee vähemmän ihmisiä kuin koskaan, mutta kiitos ei kuulu autoilijoille: "Lähes joka päivä näkee tuollaisen tilanteen"

2:27img
Uutisaamussa keskusteltiin 14.9. suojatieturvallisuudesta ja Tekniikan Maailman suorittamasta suojatietestistä, jonka tulokset olivat suorastaan karmaisevia. Katso videolta, mitä poliisin tilastot ja havainnot kertovat suojatieturvallisuudesta eri kaupungeissa. Mikä voi selittää eroja kaupunkien välillä? Entä minkä verran jalankulkijoita on kuollut viime vuosien aikana niin sanotuissa "giljotiinitilanteissa"?
Julkaistu 14.09.2021 11:27

Ville Järveläinen

Uutisaamussa keskusteltiin tiistaina suojatieturvallisuudesta, joka nousi jälleen viime viikolla otsikoihin Tekniikan Maailman suorittaman suojatietestin jälkeen. Suojatietesti paljasti, miten vaarallista Suomen suojateillä edelleen on.

Eilen maanantaina 13. syyskuuta käynnistyi valtakunnallinen liikenneturvallisuusviikko. Sen lisäksi, että tällä viikolla järjestetään esimerkiksi perinteinen Rengasratsia-kampanja, keskustellaan tällä viikolla myös muun muassa suojatieturvallisuudesta.

Uutisaamu-ohjelmassa vierailivat tiistaina Poliisihallituksen poliisiylitarkastaja Hannu Kautto sekä Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.

Kautto muistuttaa, että huolimatta kaikesta liikenneturvallisuuden ympärillä käytävästä keskustelusta, on syytä välttää turvattomuuden tunteen luomista.

Lue myös: Tekniikan Maailma teki uskaliaan suojatietestin ympäri Suomea – tämä kaupunki osoittautui "jalankulkijoiden painajaiseksi"

– Suomalainen liikenne on tänään turvallisempaa kuin se on ollut koskaan. Samoin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuus on parempaa kuin aiemmin, Kautto sanoo, mutta jatkaa todeten, että suojatieturvallisuudessa on ehdottomasti petrattavaa.

Puutteet suojateiden turvallisuudessa eivät Kauton mukaan välity suoraan tilastoista, jos tilannetta tarkastellaan vain onnettomuuksissa kuolleita laskemalla.

Vaikka suojatieonnettomuuksissa kuolleiden määrä on laskenut, ei Kauton mielestä kyse ole kuitenkaan siitä, että autoilijat käyttäytyisivät hyvin suojateiden kohdalla, vaan ennemmin siitä, että jalankulkijat ovat oppineet varovaisiksi.

"Kaiken A ja O"

Valtonen huomauttaa, että liikenteessä menehtyy vuosittain noin 20 jalankulkijaa, joista reilusti alle puolet suojatieonnettomuuksissa. Kymmenen vuotta sitten jalankulkijoita menehtyi vuosittain 40, kaksikymmentä vuotta sitten 60.

02mtv uutiset_huomenta suomi_maaliskuu2023_16x9

Huomenta Suomi nähdään MTV3-kanavalla joka arkiaamu kello 6.25-9.30 välisenä aikana. 

Viikonloppuisin Huomenta Suomi nähdään kello 9-12. 

Ohjelma on katsottavissa myös  MTV Katsomossa ja MTV Uutiset Livessä

Valtonen näkee, että nopeusrajoituksien pudottaminen taajamissa on auttanut vähentämään kuolonuhreja.

– Erittäin suuri merkitys on sillä, miten asia on huomioitu liikennesuunnittelussa. Nopeus on tässä kaiken A ja O, kun puhutaan jalankulkijoiden turvallisuudesta. 2000-luvun alussa pudotettiin hyvin laajasti taajamanopeudet viidestäkympistä neljäänkymppiin ja joissakin kohti jo kolmeenkymppiin. Nyt tällä hetkellä kolmenkympin käyttö on selvästi lisääntymässä taajamissa. Tämä on se, mikä tekee jalankulkijoiden turvallisuuden, Valtonen alleviivaa.

Tekniikan Maailma suoritti hiljattain uskaliaan suojatietestin seitsemässä kaupungissa. Sen tulokset olivat suorastaan karmaisevia. Aiheesta keskusteltiin Uutisaamussa tiistaina 14.9. Katso artikkelin yläpuolella olevalta videolta, mitä poliisin tilastot ja havainnot kertovat suojatieturvallisuudesta eri kaupungeissa. Mikä voi selittää eroja kaupunkien välillä? Entä minkä verran jalankulkijoita on kuollut viime vuosien aikana niin sanotuissa "giljotiinitilanteissa" ja millaiset tilanteet

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne