It-yrittäjä Pekka Viljakainen toimii Venäjän hallituksen ja pääministeri Dmitri Medvedevin neuvonantajana innovaatio- ja teknologiasioissa ja tapaa työssään paljon merkittäviä venäläisiä vallankäyttäjiä.
MTV Uutiset kysyi Viljakaiselta, miten suomalaismies on päätynyt noin korkeaan luottoasemaan Venäjällä.
Viljakainen kertoo naurahtaen, että Venäjä on aivan samanlainen maa kuin mikä muu tahansa.
– Pitää ensin saada se arvostus ja luottamus aikaseksi. Toiseksi pitää tehdä kovasti hommia. Ja kolmanneksi minun tapauksessani oli se oikea osaaminen, Viljakainen kuvailee.
Viljakainen on it-osaaja ja hänellä on pitkä yrittäjätausta. Hän tulee Venäjän kannalta neutraalista maasta.
– Ei mulla ollut alun perin minkäänlaista ajatusta mennä Venäjälle töihin. Mä jäin vain sapatille ja kirjoitin kirjan. Sitten mulle tuli soitto Moskovasta ja samoihin aikoihin soitto tuli myös Yhdysvalloista. Tein valinnan, Viljakainen kertoo.
Työkieli Venäjälläkin on englanti, joten Viljakaisen ei pitänyt osata täydellistä venäjän kieltä.
– Osaan puhua venäjää ja ymmärrän sitä, mutta kaikki virallinen tapahtuu englannin kielellä.
Mitä venäläinen yritysjohto sitten ajattelee Suomesta?
Viljakainen uskoo, että vain suomalaisilla on Suomi-kuva itsestään.
– Suomi on Venäjälle läheinen naapuri ja jos kartalta katsoo niin sijainti on vasemmassa yläkulmassa. Suomi on pieni maa, jonka asemaa ei pidä liioitella, mutta ei väheksyäkään. Suomalaisia pidetään yleisesti ottaen erittäin luotettavina. Suomea pidetään high tech -maana, erittäin edistyksellisenä ja ympäristöystävällisenä. Kuva Suomesta on kyllä Venäjällä erittäin hyvä, Viljakainen vakuuttaa.
Venäkäiset kasvuyritykset kulkevat suomalaisiin verrattuna hieman jälkijunassa.
– Tuotteistamisessa ja markkinoissa he ovat samalla tasolla kuin suomalaiset oli 3-4 vuotta sittten. Venäläisillä on määrätietoista osaamista, ongelmanratkaisua ja matematiikkaa, joista suomalaiset voisivat ottaa opiksi.
Entäpä venäläiset suomalaisilta?
– Venäläiset taas voisivat ottaa oppia suomalaisilta sellaista petervesterbackamaista markkinointia ja verkottumista ja luottamusta toisiin ihmisiin.
– Muistan kun Suomessa oli ensimmäinen slush-tapahtuma viisi vuotta sitten. Täällä ihmiset eivät juurikaan jutelleet toisilleen ellei ollut keskiolutta tarjolla. Nyt slushisa on aivan eri meininki.
Suomalaisetkin menevät puhumaan ventovieraille suomalaisille. Jos me saadaan sama aikaseksi Venäjällä, me ollaan hyvässä tilanteessa.