Suomalainen matematiikan opettaja Maarit Rossi on edennyt ”opetuksen Nobel”-kisassa jo kymmenen parhaan joukkoon. Miljoonan dollarin voittorahoista Rossi lahjoittaisi osan Helsingin yliopistolle.
– Siis aivan sairaan huippua ja ihanaa, kirkkonummelaisopettaja Maarit Rossi luonnehtii valintaansa maailman kymmenen parhaan opettajan joukkoon.
Varkey Foundation Global Teacher Prize 2016 -kilpailun kymmenen finalistia julkaistiin tänään. Rossi on valittu heidän joukkoonsa 50 opettajan ehdokaslistalta. Koko kisaan haki yli 8000 opettajaa maailmanlaajuisesti. Palkintoa on kutsuttu opetuksen Nobeliksi.
– Tämä on älyttömän hieno tunnustus koko Suomen koululaitokselle ja omalle intohimolleni kehittää matematiikan opetusta. Tunnen suurta kiitollisuutta siitä, että tekemäni työ on huomattu.
"Ei mitään perinteistä"
Rossi ei olisi uskonut pääsevänsä kisassa näin pitkälle, vaikka hänellä riittääkin meriittejä pitkältä opetusuraltaan. Pelkkä kisaan hakeminen vaati kovia näyttöjä, esimerkiksi omaa innovaatiota, joka Rossin kohdalla on sähköinen matematiikan oppimismateriaali Paths to Math. Lisäksi hän on muun muassa tehnyt oppikirjoja ja vetänyt kansainvälisiä opetusprojekteja EU-tasolla.
Rossi ehti jäädä jo eläkkeellekin, mutta oma into ajoi takaisin kouluun.
– Uskon itse niin kovasti siihen, miten minä haluan matematiikkaa opetettavan.
Palkitsemistilaisuus järjestetään maaliskuussa Dubaissa, jossa finalistiopettajat esittelevät opetusmetodejaan opetusmaailman huipulle. Rossin mukaan häntä ei ainakaan nähdä taulun edessä puhumassa rivissä istuville oppilaille.
– Aion vetää pätkän jostain hyvin mielenkiintoisesta aiheesta. Ei mitään perinteistä, vaan jotain, missä oppilaat ottavat osaa tilanteeseen.
– Minä en sano oppilaille, että tämä on malli, tehkää ja toistakaa. Ajatukseni on se, että lapset ovat itse rakentamassa tietoa ja huolehdin vain siitä, että tieto muodostuu oikeaan suuntaan.
Opetuksen pitää olla kiinnostavaa
Rossin mielestä peruskoulun matematiikan opetusta tulisikin uudistaa rohkealla kädellä.
– Mikään muu oppiaine ei ole niin vähää muuttunut kuin matematiikan opetus. Opetuksen pitää olla oppilaita kiinnostavaa, siinä pitää olla toiminnallisuutta ja sen pitää olla oppilaille merkityksellistä.
– Opetus on nyt liian kylmää, mutta se voisi olla mielettömän ihanaa. Matematiikka jos mikä antaa työkalut tietojen hallintaan, yhdistelyyn ja päättelyyn.
Mahdollisen voiton osuessa kohdalle Rossi on jo miettinyt, mitä hän reilun 900 000 euron palkintorahoilla tekisi.
– Osan lahjoittaisin Helsingin yliopistolle sähköisten oppimateriaalien käytön tutkimukseen ja osalla kehittäisin tätä omaa Paths to Math -materiaaliani. Haluaisin viedä sen vielä paremmalle tasolle.