MTV:llä nähdyn Suomalainen menestysresepti -kilpailun voittaja on selvinnyt. S-ryhmä povaa voittajatuotteesta ruokakauppojen varmaa hittiä.
Videolla: Mitä mieltä tavalliset suomalaiset olivat menestysresepti-kilpailun ruoista?
Vuoden 2021 Suomalainen menestysresepti -kilpailun on voittanut ravintoloitsija Marjaana Pohjola Fallero-falafeleillaan. S-ryhmässä uskotaan suomalaisista raaka-aineista valmistettujen ja ravintolatasoisiksi kehuttujen falafelien nousevan vuoden myydyimmäksi uutuustuotteeksi edeltävien voittajien tapaan. Aiemmin kilpailun voiton ovat napanneet Boltsi-pyörykät sekä Rostis-piirakat. Molemmista tuli lanseerausvuotensa myyntihittejä.
Lue myös: Viedäänkö nämä pian käsistä? S-ryhmän ruokakisan finalistit selvillä: "Odotamme tämän vuoden voittajatuotteesta isoa hittiä"
Rostiksia valmistavan leipomo Rostenin markkinointivastaava Veera Meltovaara kertoi MTV:lle keväällä, että piirakoita on myyty jo yli 5 miljoonaa kappaletta. Tuotteen suosio ei ole laantunut, vaan Meltovaaran mukaan päin vastoin kysyntä on kasvanut, minkä vuoksi Rostiksesta tulikin keväällä saataville myös pakasteversio.
"Tuote on hämmentävän lähellä ravintolatasoista"
Tänä vuonna S-ryhmän järjestämässä Suomalainen menestysresepti -kilpailussa etsittiin jälleen uutta kotimaista ruokahittiä. Kilpailua ja tuotekehitystä seurattiin MTV3-kanavalla kesän ajan ja voittaja ratkesi keskiviikkoiltana 25.8. esitetyssä finaalilähetyksessä. Kauden voittajaksi kruunattiin paimiolaisen ravintoloitsijan Marjaana Pohjolan Fallero-härkäpapufalafelit. Fallero tulee nyt myyntiin kahdella makuvariantilla: herne-lehtikaali ja punajuuri.
Fallero on falafelin suomalainen ja ekologisempi versio, joka valmistetaan härkäpavuista, kasviksista ja mausteista.
Kilpailun tuomaristoon kuuluneen kokki ja ruoan monialayrittäjä Jyrki Sukulan mukaan on erityisen hienoa, että tuote on valmistettu nimenomaan kotimaisista härkäpavuista. Papujen viljely on Suomelle merkittävää monestakin syystä: härkapavut esimerkiksi sitovat typpeä ja tuottavat hyvöä proteiinia.
– Tuote on paitsi hämmentävän lähellä ravintolatasoista tuotetta mutta myös täysin tekijöidensä näköinen. Kokonaisuudessa yhdistyivät tuotteen erinomainen laatu sekä skaalattavuus isoon tuotantoon. Teollisen valmistuksen näkökulmasta tuotteen makujen ja rakenteen suhteen on nähty huomattavan paljon vaivaa eikä kompromisseja ole tehty.
Sukulan mukaan tuotteessa yhdistyvät luovalla tavalla pohjoismaiset raaka-aineet, kuten punajuuri, kaali ja herne, jotka näillä leveysasteilla ovat kokin mielestä maailman parhaita.
S-ryhmässä uskotaan kovaan suosioon
Sukulan lisäksi kilpailun tuomareina toimivat Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila, tuotekehitysyhtiö Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma ja S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho. Kilpailun palkintona voittaja saa paikan S-ryhmän kauppojen hyllyillä syksyn ykköslanseerauksena.
– Uskon vahvasti Falleron suosioon, jopa edelliskauden voittajatuotteen huippumyynnit ylittävänä. Fallerolla on monta vahvuutta, mutta suurin niistä on valloittava maku, toteaa Sampo Päällysaho.
Finaalissa kisasivat Falleron lisäksi Foodinin Chia Good -luomuvälipala, Bean Betterin fermentoidut härkäpapupalat, Leivon Leipomon Kaurakas-putkipasta, Kamaboko Finlandin savustetustalahnasta valmistettu Leikkala-kalaleikkele sekä KomeroFoodin Ateriakippo. Jyrki Sukulan mukaan kaikissa finalistituotteissa korostuivat tämän hetken suurimmat megatrendit, kuten vastuullisuus, ympäristö sekä ravitsemusnäkökulmat. Kilpailu olikin todella tiukka.
Kisan voittaja, Marjaana Pohjola kertoo olevansa kiitollinen ja helpottunut kuuden kuukauden puristuksen jälkeen.
– Olimme alusta lähtien hyvin periksiantamattomia tuotteen suhteen ja paiskimme todella paljon töitä, jotta saimme hiottua ravintolastamme tutun Falleron teollisessa tuotannossa mahdollisimman laadukkaaksi ja kotikutoiseksi.