Perinteisen radion lisäksi musiikkia etsitään sosiaalisesta mediasta.
Yli viidesosa suomalaisista löytää uutta musiikkia edelleen pääosin radiosta. Radion jälkeen suosituimmat kanavat uuden musiikin löytämiseen ovat Youtube, suoratoistopalveluiden omat soittolistat tai suositukset, Tiktok sekä ystävien suositukset.
Asia selviää pohjoismaisten tekijänoikeusjärjestöjen Teoston, Tonon ja Kodan yhteisestä tutkimuksesta. Tutkimukseen osallistui 4 000 vastaajaa, joista suomalaisia oli tuhat.
Radion merkitys laskussa
Alle 30-vuotiaille tärkein kanava uudelle musiikille on kuitenkin Tiktok. Noin viidesosa alle kolmikymppisistä kertoo tutkimuksen mukaan löytävänsä uuden musiikin useimmiten Tiktokista.
Sen sijaan yli kolmekymppisistä ainoastaan joka kymmenes kertoo löytävänsä uutta musiikkia alustalta. Alle 18-vuotiaille radio oli ensisijainen väline vain alle kymmenelle prosentille vastaajista.
Radion merkitys uuden musiikin löytämisessä Pohjoismaissa on tutkimuksen mukaan yhdeksässä vuodessa lähes puolittunut.