Soneran teettämä Koti ja tv -tutkimus paljastaa, millaista sisältöä suomalaiset kuluttavat, mistä palveluista sisältöjä katsotaan ja millä laitteilla palveluja käytetään. Perinteinen televisio häviää verkkopalveluille, joiden käytössä mobiililaitteilla on alati kasvava rooli.
Tutkimuksen mukaan Suomen suosituin tv-palvelu on Yle Areena, joka päihittää jo perinteiset televisiolähetykset. 79 prosenttia vastanneista kertoi katsovansa tv-sisältöjä Areenasta, kun perinteisen television mainitsi 70 prosenttia. Näiden jälkeen käytetyimpiä palveluita olivat Katsomo, YouTube ja Ruutu.
Nuorille käyttäjille kelpaavat parhaiten draama, sarjat ja muiden käyttäjien tuottama sisältö. Uutiset, ajankohtaisohjelmat ja urheilu taas ovat esimerkkejä sisältötyypeistä, joiden kulutus kasvaa iän myötä huomattavasti. Esimerkkinä vain 20 prosenttia 18-24-vuotiaista katsoo urheilua viikoittain. 65-79-vuotiaissa viikkokuluttajien määrä kasvaa 59 prosenttiin.
Oman osansa verkon tv-palvelujen kasvussa ovat tehneet mobiililaitteet, jotka mahdollistavat monipuoliset käyttötilanteet niin tien päällä kun kotonakin. Esimerkiksi makuuhuoneessa tv-sisältöjä katselee jo 53 prosenttia vastanneista. Vuonna 2014 sama käyttö kattoi 49 prosenttia vastanneista.
Tutkimuksen mukaan tabletin käyttö korostuu muun muassa kotona, mökillä ja hotelleissa. Puhelinta taas käytetään lyhyissä pätkissä esimerkiksi odotustiloissa, liikennevälineissä, kahviloissa ja ravintoloissa.
Soneran mukaan Koti ja tv -tutkimus toteutettiin Taloustutkimuksen internet-paneelissa helmi- ja maaliskuun aikana. Kyselyyn vastasi 2041 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmän muodostavat 18-79-vuotiaat internetiä käyttävät suomalaiset, jotka katsovat tv-sisältöjä.